Delårsrapport januari – mars 2016

Sammanfattning januari - mars 2016

• Hyresintäkterna uppgick till 531 mkr (502).
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 246 mkr (218).
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till 56 mkr (11) och
    värdeförändringar på derivat uppgick till -256 mkr (-125).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 34 mkr (122).
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 27 888 mkr (24 108).
  • Under perioden har 10 fastigheter (3) förvärvats för en total köpeskilling om 1 088 mkr (154).

Arbetet med att etablera ett program för hållbara obligationer pågår och ambitionen är att genomföra en första emission under året, säger Hemsös VD Per Berggren.

Informationen är sådan som Hemsö Fastighets AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 april 2016 klockan 13:00.

Per Berggren, VD                        08-501 170 01

Eva Bång, CFO                            08-501 170 55

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 27,9 miljarder kronor. Hemsö har sedan mars 2015 kreditbetyg A- från Standard & Poor´s.

− Arbetet med att etablera ett program för hållbara obligationer pågår och ambitionen är att genomföra en första emission under året, säger Hemsös VD Per Berggren.
Per Berggren