Hemsö förlänger kapital- och räntebindningen

Hemsö har under oktober och november, i ett antal transaktioner, emitterat obligationer om cirka 2 miljarder kronor med löptider från 10 till 25 år. Lånen löper med fast ränta.

Emissionerna har gjorts under Hemsös EMTN program i både EUR och SEK och nästan hela den emitterade volymen kommer från nya investerare. Hemsös kapital- och räntebindning var 6,6 år respektive 5,1 år vid tredje kvartalet 2018.

- Vi fortsätter framgångsrikt arbetet med att bredda bolagets finansiering och ytterligare förlänga kapital- och räntebindning, säger Jonas Rosengren, Finanschef Hemsö.

Nils Styf, CEO                                                                        08-501 170 01
Jonas Rosengren, Finanschef                                               08-501 170 41

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 42,6 miljarder kronor. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se