Hemsö förvärvar äldreboende i Berlin och Köln

Hemsö förvärvar ett äldreboende på Uhllsteinstrasse i Berlin samt ett äldreboende på Neusser Strasse i Köln till ett sammanlagt värde av 225 miljoner sek.

Hyresgäst i Berlin är operatören Alloheim som idag driver runt 50 äldreboenden i Tyskland, hyresgäst i Köln är operatören Phönix som ingår i en av Europas största vårdkoncerner, franska Korian S.A. Båda operatörerna hyr långsiktigt av Hemsö. De två förvärvade äldreboendena rymmer totalt 252 platser samt 36 servicebostäder.

-       Hemsö stärker genom dessa förvärv än mer sin position som en långsiktig och stabil ägare av äldreboenden i Tyskland säger Hemsös VD Per Berggren.

I och med dessa förvärv äger Hemsö 22 äldreboenden i Tyskland fördelat på 9 operatör till ett sammanlagt fastighetsvärde på 1,8 miljarder sek.

Säljare är två dotterbolag till det börsnoterade fastighetsbolaget Conwert.

Per Berggren, VD                                                                                08-501 170 01
Gustav Björkman, Chef Strategi och Transaktion                               08-501 170 20
Jens Nagel, Head of German Business                                              +49 151 677 027 66

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter för äldreboende, skola, vård och rättsväsende. Hemsö finns i 90 svenska kommuner, 15 tyska städer och sedan 2013 även i Finland. Vår vision är att vara den bästa fastighetsvärden för samhällsservice. Det innebär att vi ska skapa mervärde för våra kunder och vara den självklara fastighetspartnern för kommuner, landsting och privata operatörer. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgick per 31 december 2013 till 23 miljarder kronor. Hemsö ägs av Tredje AP-fonden till 85% och av AB Sagax till 15%. Mer information på www.hemso.se

Hemsö förvärvar äldreboenden i Berlin och Köln.

Hemsö stärker genom dessa förvärv än mer sin position som en långsiktig och stabil ägare av äldreboenden i Tyskland.
Per Berggren, VD Hemsö