Hemsö förvärvar äldreboende i Växjö

Hemsö Fastighets AB har tecknat avtal om förvärv av ett nybyggt äldreboende i Växjös nya hållbarhetsområde Vikaholm. Förvärvskostnad är 114 mkr. Säljare är Skanska som också är utvecklare och exploatör.

Äldreboendet uppförs med ambitionen att nå miljöcertifieringen LEED, Leadership in Energy and Environmental Design, och kommer till följd av certifieringsmålen att byggas enligt modern, energieffektiv standard.

-       Förvärvet stärker Hemsös närvaro i Växjö och bidrar ytterligare till Hemsös hållbarhetsmål säger Hemsös Regionchef Syd Fredrik Alvarsson.

Byggnationen är påbörjad och Hemsö kommer att tillträda som ägare i oktober 2015 när byggnaden är färdigställd. Hyresgäst blir Attendo som tecknat ett hyresavtal med en lång återstående löptid.

Hemsö äger sedan tidigare en större skolfastighet samt studentlägenheter i Växjö.

Per Berggren, VD                                                                                08-501 170 01
Fredrik Alvarsson, Regionchef Syd                                                    040-636 48 01

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att äga, förvalta och utveckla fastigheter för äldreboende, skola, vård och rättsväsende. Hemsö finns i 90 svenska kommuner, 15 tyska städer och sedan 2013 även i Finland. Vår vision är att vara den bästa fastighetsvärden för samhällsservice. Det innebär att vi ska skapa mervärde för våra kunder och vara den självklara fastighetspartnern för kommuner, landsting och privata operatörer. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal, stabila hyresgäster och starka ägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgick per 31 december 2013 till 23 miljarder kronor. Hemsö ägs av Tredje AP-fonden till 85% och av AB Sagax till 15%. Mer information på www.hemso.se

Hemsö förvärvar äldreboende i Växjö.

Förvärvet stärker Hemsös närvaro i Växjö och bidrar ytterligare till Hemsös hållbarhetsmål.
Fredrik Alvarsson, Regionchef Syd, Hemsö