Hemsö och Lunds kommun planerar att utveckla nytt mötesforum i centrala Lund i nära samverkan med Lunds universitet

Lunds kommun och Hemsö Fastighets AB har beslutat att i nära samverkan med Lunds universitet gemensamt ta fram en preciserad beskrivning av innehåll, verksamhet och omfattning för ett nytt mötesforum på den nuvarande tingsrättstomten vid stationen i Lund.

Beskrivningen ska utgöra underlag för beslut om fortsättning av projektet att skapa en internationellt konkurrenskraftig plats för möten, konferenser, kultur och events. Underlaget ska presenteras under hösten 2018.

-          Vi ser fram emot att fördjupa vårt samarbete med Lunds kommun och Lunds universitet och tillsammans utveckla ett attraktivt mötesforum i centrala Lund, säger Nils Styf, VD på Hemsö.

-          Vår ambition är att mötesplatsen ska vara en ikonbyggnad och bli ledande på internationella möten. Samtidigt ska den också användas av Lundaborna med spännande arrangemang och kulturupplevelser. En mötesanläggning av hög klass för bland annat kongresser har länge efterfrågats. Väl på plats kommer den att vara till stor nytta inte minst för universitetet, näringslivet och andra organisationer, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Nils Styf, VD                                                                                                    08-501 170 01
Anders Almgren, Kommunstyrelsen ordförande, Lunds kommun                   0708-47 88 17

Hemsö är Sveriges ledande privata ägare av samhällsfastigheter. Verksamheten består i att hållbart äga, förvalta och utveckla samhällsfastigheter för äldreboende, utbildning, vård och rättsväsende. Hemsö finns i Sverige, Tyskland och Finland. Hemsös verksamhet kännetecknas av långa hyresavtal och stabila hyresgäster. Tredje AP-fonden är majoritetsägare. Det totala värdet på Hemsös fastighetsbestånd uppgår till 36,7 miljarder kronor. Hemsö har kreditbetyg A- från Standard & Poor´s. Mer information på www.hemso.se