5 % försäljningstillväxt i jämförbara enheter under kvartalet

Tredje kvartalet (juli 2012 – september 2012)

• Nettoomsättningen uppgick till 222,0 (224,6) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 5 (1) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -18,3 (-28,3) Mkr, varav 0 (0) Mkr i engångskostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -19,9 (-29,2) Mkr.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till -24,2 (-25,4) Mkr.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,4 (51,4) procent.

Delårsperioden (januari 2012 – september 2012)

• Nettoomsättningen uppgick till 622,1 (613,3) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 9 (-8) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -83,3 (-135,7) Mkr, varav engångskostnader belastar resultatet med 0 (7,5) Mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -87,6 (-142,6) Mkr.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till -126,1 (-188,6) Mkr.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,9 (53,7) procent.

Hemtex redovisar nu det femte kvartalet i följd med positiv försäljningsutveckling och resultatförbättring, trots en osäker detaljhandelsmarknad. I koncernens jämförbara butiker ökade försäljningen under det tredje kvartalet med 5 procent. Det är inte enbart i Sverige som utvecklingen pekar åt rätt håll. I Finland och Estland ökade försäljningen i jämförbara butiker med 11 procent (6) respektive 12 procent (12). Under samma period ökade försäljningen i svensk heminredningshandel med 1,5 procent i löpande priser. Det visar att vi är på rätt väg och att kunderna uppskattar våra produkter.

Under september månad lanserades vår webb-tv-satsning i samarbete med Expressen och inredningsprofilen Mija Kinning. Programmet har lockat många tittare och bidragit till att öka intresset för heminredning. Vi har även inlett ett samarbete med Borås Cotton Studio som har många glömda mönsterskatter och utarbetat en spännande kollektion som knyter an till det svenska kulturarvet.

Hemtex är ett företag vars produktdesign är intressant och efterfrågas på en betydligt större marknad än enbart den svenska. Under hösten har vi därför beslutat att påbörja arbetet med ett nytt exportkoncept. Utgångspunkten är att delar av företagets sortiment ska vara tillgängligt för inköp hos utländska detaljhandelsaktörer. Målsättningen är därmed att Hemtex produkter ska nå betydligt fler marknader än i dag till en begränsad risk.

Det är i nuläget svårt att bedöma vilka konsekvenser det osäkra marknadsläget kommer att få för svensk heminredningshandel. Vår utmaning är därför att fortsätta det pågående arbetet med att utveckla ett prisvärt sortiment av hög kvalitet och stärka positionen som svensk marknadsledare.

Peder Larsson, tf VD och koncernchef

Manuel Ferrer, pressansvarig Hemtex: 070-666 02 59. Hemtex AB, Druveforsvägen 8, Box 495, 503 13 Borås

Informationen är sådan som Hemtex ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknad och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 november 2012 klockan 08.00