Breddning av sortimentet ger ökad marknadsandel

Hemtex framgångar håller i sig. Under våren och sommaren 2004 har Nordens ledande hemtextilkedja haft en mycket stark försäljningsutveckling och ytterligare förstärkt sin position på den svenska marknaden för hemtextilier. Detta bekräftas av de senaste siffrorna från marknadsundersökningsföretaget GfK, som visar att Hemtex marknadsandel steg till 19,7 procent under vårsäsongen, perioden januari till och med juni. Det är en ökning med 3,0 procentenheter, jämfört med samma period 2003. ”Vi har en mycket stark ställning i Sverige – konsumenterna nämner oss först när det gäller att handla hemtextil, vi får flest besök och vi är marknadsledande. Från denna position har vi arbetat med att bredda vårt sortiment för att nå nya kundgrupper och öka volymförsäljningen. Nu börjar vi se resultatet på denna satsning”, säger Hemtex VD, Anders Jansson. Dessutom har höstsäsongen inletts mycket bra. I juli ökade Hemtex den totala försäljningen till konsument med 54,5 procent i Sverige. Jämfört med samma period föregående år har sju butiker tillkommit. Hemtex strategi är inriktad på fortsatt tillväxt genom etablering av nya butiker, förvärv av franchisebutiker, lansering av nya butiksformat och breddning av sortimentet. ”Vi drivs av visionen att skapa inspiration och förnyelse för alla rum. Hemtex vill vara nära kunderna och erbjuda dem en blandning av inspirationsvaror och volymvaror i en fräsch och säljande butiksmiljö. Vi gör det genom att hålla en hög aktivitetsnivå och kontinuerligt fylla på butikerna med nya, spännande och attraktiva varor”, säger Anders Jansson. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Jansson, VD Hemtex 033-20 69 00, 0705-50 42 87 anders.jansson@hemtex.se