Försäljningstillväxt med 6 % i jämförbara butiker under Q1

Första kvartalet (1 januari – 31 mars 2015)

• Nettoomsättningen uppgick till 222,9 (208,3) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 6 (2) procent.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 56,3 (58,6) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -27,4 (-24,9) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till -28,6 (-26,5) Mkr, motsvarande -0,30 (-0,28) kr per aktie.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till -75,5 (-77,6) Mkr.

Hemtex verkar på en marknad med stora säsongsskillnader, där första kvartalet är den resultatmässigt svagaste perioden och sista kvartalet den starkaste. I kvartalet ökade både nettoomsättningen och försäljningen i jämförbara butiker medan rörelseresultatet försämrades något jämfört med samma period 2014. Bruttovinstmarginalen har under perioden minskat till 56,3 (58,6) procent. Det beror i huvudsak på utförsäljning av kvarvarande julsortiment under början av året i kombination med en för bolaget ogynnsam valutautveckling. Liksom andra detaljhandelsaktörer påverkas även Hemtex av valutautvecklingen och åtgärder genomförs för att mildra de negativa effekterna.

Den svenska verksamheten, som i denna rapport utgör ca 89 procent av koncernens totala nettoomsättning, fortsätter att utveckla sig i positiv riktning med en försäljningstillväxt i jämförbara butiker om 7 (2) procent. Samtidigt dras den finska verksamheten med lönsamhetsproblem sedan en längre tid tillbaka. En omorganisation har därför genomförts i syfte att öka fokus på försäljning och marknadsföring.

På sortimentsområdet har framför allt samarbetet med inredningsmagasinet Plaza Interiör rönt stor uppmärksamhet. Tillsammans med våra designers skapade Plazas redaktion en modern vårkollektion, som blivit en försäljningsframgång. Vi kan samtidigt se tydliga tecken på att inredningsprodukterna får en allt viktigare roll i vårt kunderbjudande. Det gäller såväl accessoarer som belysning och mattor.

I syfte att ytterligare effektivisera Hemtex logistik har upphandling av lageravtal genomförts under det första kvartalet och en distributionsupphandling har påbörjats.

Peder Larsson, VD och koncernchef

Manuel Ferrer, pressansvarig Hemtex, telefon: 070-666 02 59. Hemtex AB, Druveforsvägen 8, Box 495, 503 13 Borås

Informationen är sådan som Hemtex ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknad och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 maj 2015 ca klockan 08.00.