Kommuniké från årsstämma i Hemtex AB (publ)

Hemtex AB:s (publ) höll på fredagen den 11 april 2014 årsstämma i Borås.

Fastställande av resultat- och balansräkningar, resultatdisposition samt ansvarsfrihet

Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsåret 2013 samt att Hemtex förlust balanseras i ny räkning godkändes. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2013.

Styrelse, styrelse- och kommittéarvoden samt revisor och revisorsarvode

Årsstämman beslutade att antalet ordinarie styrelseledamöter ska vara sju utan suppleanter. Därefter beslutades om omval av Stein Petter Ski, Margareta K E Adlercreutz, Ingemar Charleson, Mats Holgerson, Christel Kinning och Rocky af Ekenstam Brennicke samt nyval av Liv Forhaug. Stein Petter Ski omvaldes till styrelseordförande.

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsens ordförande ska utgå med 340 000 kronor och till övriga ledamöter med 170 000 kronor vardera. Ersättningskommitténs ordförande erhåller 50 000 kronor och övriga två ledamöter 25 000 kronor vardera. Revisionskommitténs ordförande erhåller 50 000 kronor och övriga två ledamöter 25 000 kronor vardera. Ytterligare 100 000 kronor reserveras för att styrelsen ska ha utrymme att utse upp till fyra ytterligare ledamöter i befintliga kommittéer eller skapa ytterligare kommittéer i styrelsen.

Valberedning

Årsstämman beslutade fastställa principer för utseende av ledamöter till bolagets valberedning samt övriga principer för valberedningen i enlighet med av valberedningen lämnat förslag. De antagna principerna finns tillgängliga på Hemtex webbplats (ir.hemtex.com).

Beslut om riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare

Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. De antagna riktlinjerna finns tillgängliga på Hemtex webbplats (ir.hemtex.com).

För ytterligare information, vänligen kontakta: Manuel Ferrer, pressansvarig Hemtex: 070-666 02 59.

Detta pressmeddelande innehåller information som Hemtex är skyldigt att delge enligt lag (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Denna information lämnades till publicering (cirka) klockan 14.00 den 11 april 2014.