• Hemtex AB/

Starkaste kvartalsresultatet sedan 2008. Svenska verksamheten visar åter positivt helårsresultat.

Fjärde kvartalet (1 oktober 2013 – 31 december 2013)

• Nettoomsättningen uppgick till 342,9 (319,0) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 5 (2) procent.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 61,8 (60,1) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 54,0 (37,1) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 52,0 (35,3) Mkr, motsvarande 0,54 (0,37) kr per aktie.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till 90,6 (64,9) Mkr.

Räkenskapsåret (1 januari 2013 – 31 december 2013)

• Nettoomsättningen uppgick till 981,3 (941,1) Mkr.
  • Försäljningsutvecklingen i koncernens jämförbara butiker var 5 (7) procent.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 59,2 (57,3) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -8,9 (-46,2) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till -16,1 (-52,3) Mkr, motsvarande -0,17 (-0,55) kr per aktie.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till -18,9 (-61,2) Mkr.

Fjärde kvartalet blev det resultatmässigt starkaste sedan 2008. Bruttovinstmarginalen blev 61,8 procent och rörelseresultatet uppgick till 54 Mkr. En bidragande orsak bakom framgången var den ökade tillväxten inom framförallt produktgrupperna umgås och äta, alltså sortimentet för vardagsrummet och köket.

På helåret minskade förlusten med 37,3 Mkr jämfört med 2012. Det är en kraftig förbättring och något vi känner en oerhörd stolthet över. Enligt undersökningsföretaget GFK ökar Hemtex marknadsandelen från 18,6 till 19,9 procent av totalmarknaden i Sverige. Värt att notera är även att den svenska verksamheten, som står för 89 procent av koncernens nettoomsättning, åter visar ett positivt rörelseresultat för 2013 medan den finska verksamheten liksom hela den finska detaljhandeln haft ett utmanande år.

ICA Gruppen AB meddelade i slutet av november månad att de behåller sitt huvudägande i Hemtex, vilket ger stabilitet i det pågående förbättringsarbetet. Det öppnar även upp för fortsatta samarbeten inom exempelvis logistik och inköp. Sedan tidigare sker mycket av inköpen genom ICA Global Sourcing. Utvecklingen av bassortimentet under året har gett bra försäljningseffekt.

Vi kan även glädjas åt framgångarna i kundbemötandet. I tidningen Markets årliga undersökning med ”mystery shoppers” tillhör vi nu toppskiktet inom svensk detaljhandel. Detta är något vi fortsätter att fokusera på, både vad gäller servicegrad och konvertering av besökare till kund.

Avslutningsvis vill jag ta tillfället i akt och lyfta fram arbetet med vår multikanal-strategi, som innebär att vi nu finns i samtliga försäljningskanaler. Även om huvudkanalen för oss alltid kommer att vara det fysiska butiksnätet kan vi stadigt se en ökad försäljning i e-handeln.

Peder Larsson, VD och koncernchef

Manuel Ferrer, pressansvarig Hemtex, telefon: 070-666 02 59. Hemtex AB, Druveforsvägen 8, Box 495, 503 13 Borås

Informationen är sådan som Hemtex ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknad och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2014 ca klockan 08.00.