Rätt ton till mello med färg från Herdins

Report this content

När sångerskan Pernilla Andersson framförde låten ”Mitt guld” under Melodifestivalens första deltävling bar hon en vacker röd spetsklänning skapad av Camilla Thulin. För att åstadkomma rätt ton fick spetsen genomgå ett färgbad med Herdins textilfärg.

- Pernilla ville ha en skir spetsklänning i en specifik nyans, berättar Camilla. Jag köpte in en portugisisk spets med för mycket gult i som behövde tonas ner. Det var ganska komplicerat och spetsen var dessutom i polyester, vilket är mer eller mindre omöjligt att färga, men jag lyckades få till en mer blåröd nyans som vi tyckte om.

Camilla Thulin använder ofta Herdins olika produkter när hon skapar kläder för teater, opera och musikal. Hennes arbete kan man följa på www.granntanter.se samt på hennes Instagramkonto, där man också kan se slutresultatet av Pernillas klänning.

Bengt Corestav är marknadschef på Herdins.
- Det är alltid lika roligt att kunna bidra till problemlösning. Här handlade det om att skapa rätt känsla och ton på spetsen i ett utmanande material, och vi är jätteglada att det gick vägen. Kul att Camilla också delar med sig av möjligheten att jobba med textilfärg till andra som skapar egna kläder och accessoarer.

Bengt Corestav
Marknadschef
Tel. 023-705 285
Mobil 070-325 55 65
b.corestav@herdins.se

På Herdins är vi experter på att färga och vårda organiskt material. Produktsortimentet spänner över träbehandling, textilvård, kemtekniska hushållsprodukter och kroppsvård. Starka varumärken är Herdins, Imprenex, MP 52, Remol, Verda och AVA.
Vi är ett familjeägt företag som brinner för att dela med oss av vår kunskap och hjälpa människor förverkliga sina idéer. Tradition, engagemang och kvalitet är nyckelord i vår historia som började redan på 1700-talet i Falun. Mer information på www.herdins.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Jag köpte in en portugisisk spets med för mycket gult i som behövde tonas ner. Spetsen var dessutom i polyester, vilket är mer eller mindre omöjligt att färga, men jag lyckades få till en mer blåröd nyans som vi tyckte om.
Camilla Thulin