MIKAEL STRINDLUND NY VD FÖR HERMES MEDICAL SOLUTIONS AB

Report this content

Styrelsen för Hermes Medical Solutions har utsett Mikael Strindlund till ny vd. Bolaget är marknadsledande inom digital bilddiagnostik och fokuserar huvudsakligen på helhetslösningar inom radiologisk och molekylär bildbehandlingsteknik.

Under Mikael Strindlunds ledning förstärker Hermes Medical Solutions sin globala tillväxtstrategi inom bildbehandlingsteknik, som är en av de snabbast växande marknaderna inom medicinteknik.

– Mikael Strindlund har en gedigen internationell erfarenhet inom medtech och kliniska IT-lösningar, bland annat från USA och Kina som utgör Hermes Medical Solutions viktigaste tillväxtmarknader. Som vd för Hermes Medical Solutions kommer han att förvalta och förädla den företagskultur som finns inom bolaget, säger Anders Harrysson, styrelseordförande i Hermes Medical Solutions.

Mikael Strindlund kommer senast från Philips Healthcare Computed Tomography där han var globalt affärsområdesansvarig och baserad i Cleveland, Ohio. Han har även haft ledande befattningar inom stora koncerner som Siemens Medical och Getinge Maquet. Dessutom har han varit vd för mindre börsnoterade medicinteknikbolag. Mikael Strindlund tillträder den 15 maj.

– Jag är mycket imponerad av företaget och medarbetarna i Hermes Medical Solutions som på ett framgångsrikt sätt har skapat en stark position på en internationell marknad med ett tydligt kundfokus. Bolagets helhetslösningar effektiviserar vården och bidrar till korrekt diagnos och ett kliniskt mervärde för patienten i valet av rätt behandling. Jag ser fram emot att fortsätta att utveckla Hermes Medical Solutions tillsammans med teamet, säger Mikael Strindlund.

Mikael Strindlund efterträder Sofia Bertling som har haft ett flertal positioner under sina 11 år på Hermes Medical Solutions och sedan 2015 lett bolaget som vd.

– Under Sofia Bertlings ledning har Hermes Medical Solutions förstärkt organisationen med ledande internationell branschexpertis i USA, Europa samt Kanada och lanserat ny avancerad teknologi som ytterligare befäst Hermes Medical Solutions marknadsledande position, säger Anders Harrysson.

Sofia Bertling kommer under den närmsta tiden att lämna över till Mikael Strindlund och senare även ta plats i bolagets styrelse med fokus på viktiga strategiska projekt.

– Vi kommer fortsätta fokusera på att leverera innovationer för våra kunders behov, säger Sofia Bertling. Jag ser fram emot att få samarbeta med Mikael och fortsätta att utveckla lösningar som säkerställer kliniska mervärden i nära samarbete med våra kunder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Styrelseordförande Anders Harrysson, anders.harrysson@hermesmedical.com

Om Hermes Medical Solutions

Hermes Medical Solutions är marknadsledande inom bilddiagnostik. Bolaget fokuserar huvudsakligen på helhetslösningar inom radiologisk och molekylär bildbehandlingsteknik. Bolagets lösningar används i över 40 länder av fler än 28 000 läkare och vårdpersonal på 700 av världens mest prestigefyllda sjukhus, som Johns Hopkins Hospital, Memorial Sloan Kettering Cancer Center, Mayo Clinic, Oxford University Hospitals, Karolinska Universitetssjukhuset med flera. Bolaget, som grundades 1976, har huvudkontor i Sverige samt dotterbolag i Storbritannien, USA, Kanada och Kina.

Taggar: