EBP i Olofström blir strategisk leverantör till Honda

EBP i Olofström AB (EBP), som ingår i Hexagon, har inlett ett samarbete med Honda Europe NV. EBP är vald till strategisk förstahandsleverantör för produktion av original karosseridelar till Honda-modeller som gått ur serieproduktion.

Samarbetet gäller till en början karosseridelar till en tidigare modell av Honda Accord till ett värde av ca 30 MSEK under en treårsperiod. Diskussioner om ytterligare affärer de närmaste åren har också inletts. EBP kommer att starta arbetet med de första detaljerna omgående. Affären är ett resultat av den kraftiga expansionsplan som för närvarande genomförs i EBP. Satsningen innebär att EBP under 2005 blir en av Europas mest konkurrenskraftiga och kompletta leverantörer av karosseridelar till fordonsindustrins eftermarknad. EBP har ett unikt totalkoncept som löser biltillverkarnas problem med produktion av karossdelar för eftermarknaden. Processen omfattar fyra steg: pressning i Europas modernaste presslinje, flexibel robotiserad sammansättning, ytbehandling i ett slutet, miljöanpassat system samt till sist styckförpackning i originalkartong med streckkoder.