Hexagon förvärvar Mintec – leverantör av mjukvarulösningar till gruvindustrin

Hexagon har idag ingått avtal om att förvärva Mintec Inc., en leverantör av mjukvarulösningar för modellering, optimering och planering inom gruvindustrin.

Mintec med säte i Tucson, USA, har genom sina 232 anställda en global närvaro och erbjuder teknologi, service och support till många komplexa gruvverksamheter. MineSight, företagets varumärke för gruvmodellering och -planering har funnits sedan 1970, och är väletablerat inom industrin.

Gruvdrift är på väg att bli en mer exakt verksamhet, och korrekt modellering och planering är i framkant av denna förändring. Hexagon har framförallt varit aktivt med produkter för den dagliga driften av en gruva, men genom att integrera Mintecs mjukvara för modellering och planering kommer Hexagon kunna stänga det informationsgap som funnits mellan gruvmodelleringen och gruvdriften. Denna kombination av teknologier kommer även att ge ett omfattande informationsunderlag som stödjer planeringen av en gruvas livscykel.

“Förvärvet av en leverantör av mjukvara för modellering och planering stärker vår strategi för gruvindustrin genom att skapa en heltäckande lösning för behoven under en gruvas livscykel”, säger Ola Rollén, VD och koncernchef för Hexagon. “Genom kombinationen av beprövade teknologier från Leica Geosystems, Devex, SAFEmine och nu även Mintec, samt Intergraphs geospatiala produkterbjudande och lösningar för insatshantering, har vi nu produkter och teknologier som ger oss ett försprång gentemot konkurrenterna, och som även ger Hexagon en unik position i marknaden.”

Slutförandet av transaktionen är avhängigt sedvanliga villkor. Transaktionen förväntas slutföras senast i juni 2014.

För ytterligare information kontakta:
Carl Gustafsson, Investor Relations Manager, Hexagon AB,
46 8 601 26 27, ir@hexagon.com

Kristin Christensen, Vice President, Corporate Communications, Hexagon AB,
1 404 554 0972, media@hexagon.com

Hexagon (NASDAQ OMX Stockholm: HEXA B) är en ledande global leverantör av design-, mät- och visualiseringsteknologi. Våra kunder kan designa, mäta och positionera objekt samt bearbeta och presentera data för att ligga steget före i en föränderlig värld. Hexagons lösningar ökar produktiviteten, höjer kvaliteten och möjliggör snabbare, bättre operativa beslut, vilket sparar tid, pengar och resurser. Hexagon har fler än 14 000 medarbetare i över 40 länder och en nettoomsättning om cirka 2 400 MEUR. Våra produkter används i en lång rad branscher, t.ex. surveying, kraft och energi, flyg och försvar, bygg och anläggning, säkerhet, bilbranschen samt tillverkning. Läs mer på www.hexagon.com.