Hexagon fullföljer avyttringen av Övrig verksamhet

Report this content

Hexagon har idag slutfört avyttringen av SwePart, den enda återstående delen av Övrig verksamhet, till Merlinum AB.

Efter avyttringen av EBP Olofström AB i juli 2013 har Hexagon nu genomfört sin strategi att koncentrera alla sina resurser till kärnverksamheten inom Mätteknik.

SwePart är en ledande tillverkare av kundspecifika växellådshus, precisionsslipade växelkugghjul och andra delar för kraftöverföring för industriella tillämpningar och i motorfordon. Räkenskapsåret 2013 omsatte SwePart omkring 47 MEUR och rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 2 procent. Verksamheten representerar mindre än två procent av Hexagons nettoomsättning.

Avyttringen medför en realisationsförlust om cirka 1,5 MEUR.

För ytterligare information kontakta:
Carl Gustafsson, Investor Relations Manager, Hexagon AB,
46 8 601 26 27, ir@hexagon.com

Hexagon (NASDAQ OMX Stockholm: HEXA B) är en ledande global leverantör av design-, mät- och visualiseringsteknologi. Våra kunder kan designa, mäta och positionera objekt samt bearbeta och presentera data för att ligga steget före i en föränderlig värld. Hexagons lösningar ökar produktiviteten, höjer kvaliteten och möjliggör snabbare, bättre operativa beslut, vilket sparar tid, pengar och resurser. Hexagon har fler än 14 000 medarbetare i över 40 länder och en nettoomsättning om cirka 2 400 MEUR. Våra produkter används i en lång rad branscher, t.ex. surveying, kraft och energi, flyg och försvar, bygg och anläggning, säkerhet, bilbranschen samt tillverkning. Läs mer på www.hexagon.com.