Hexagon investerar 90 MEUR i en smart fabriksanläggning i Hongdao

Hexagon, en ledande global leverantör av lösningar inom informationsteknologi, offentliggör idag planer på att investera cirka 90 MEUR i en ny, toppmodern produktionsanläggning med en yta på 52 000 kvadratmeter i Hongdao, Kina. Norbert Hanke, chef för Hexagons division Manufacturing Intelligence (MI) redogör närmare för investeringen under HxGN LIVE, Hexagons internationella konferens som äger rum den 13-16 juni på The Venetian Hotel i Las Vegas, Nevada, USA. Norbert Hanke kommer att informera om projektet under sitt inledningstal "Bygga framtidens fabrik", kl. 1:30 PDT.

Den nya anläggningen - med huvudsaklig inriktning på tillverkning av mätsystem för MI-divisionen -   kommer att utnyttja Hexagons smarta tillverkningsteknologier för att producera och kalibrera systemen. I anläggningen kommer det även finnas mjukvaruutveckling och kundsupport med inriktning på en större del av Hexagons portfölj. Den rymmer också kontor och mötesrum, rekreationsytor för anställda och ett Hexagon-lösningscenter. Byggnationen kommer att styras och hanteras med hjälp av Hexagons egen företagsövergripande lösning, HxGN SMART Build. Byggnationen väntas påbörjas i år och vara slutförd 2020.

"Framtidens fabriker måste vara flexibla, modulära arbetsmiljöer med datastyrda ekosystem som integrerar rörlighet och kvalitet i varje fas av produktionsprocessen", säger Hexagons VD och koncernchef Ola Rollén. "Vår nya anläggning kommer inte bara att leverera högkvalitativa produkter och tjänster till våra kunder i Kina och närliggande regioner, utan också bana väg för ny teknik som stödjer smart tillverkning."

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Luthström, Investor Relations Manager,
Hexagon AB , +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com
Kristin Christensen , Chief Marketing Officer, Hexagon AB , +1 404 554 0972, media@hexagon.com

Hexagon är en ledande global leverantör av informationsteknik som driver produktivitet och kvalitet inom geospatiala och industriella applikationer.

Hexagons lösningar integrerar sensorer, programvara, domänkunskap och kundflöden i intelligenta informationsekosystem som levererar värdefull information. De används i ett brett spektrum av viktiga branscher.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har cirka 18 000 anställda i 50 länder och en nettoomsättning om cirka 3,1 miljarder Euro. Läs mer på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.