Hexagon lanserar HxGN Mine VIS, ett system för fordonsintervention som ger säkrare gruvor

Hexagon AB, en ledande global leverantör av lösningar inom informationsteknologi som driver produktivitet och kvalitet inom geospatiala och industriella applikationer, lanserar idag HxGN Mine VIS, ett system för fordonsintervention som upptäcker risk för kollisioner och förhindrar dem genom att automatiskt sakta ner eller till och med stoppa ett tungt fordon om det finns överhängande risk för kollision. HxGN Mine VIS kommer officiellt att presenteras idag på HxGN LIVE 2017, Hexagons internationella konferens som äger rum i Las Vegas, Nevada, USA.

Att utnyttja den branschledande teknologin Mine VIS är ett sätt att öka säkerheten med ytterligare ett lager ovanpå Collision Avoidance System (CAS) som hjälper till att undvika incidenter, skador och dödsfall. Mine VIS hanterar trafik i gruvan genom att reagera om och när förarna inte följer säkerhetsregler.

"Säkerhet kräver mer än bara partiella lösningar. Gruvor kan vara farliga platser. Tung trafik, stor utrustning och dålig visibilitet ger upphov till risk för olyckor. Mine VIS innebär en betydande förbättring av en säkerhetsportfölj som kan bespara kunder de kostsamma konsekvenserna av olyckor. HxGN Mine VIS förbättrar CAS genom att ta kontroll över ett fordon om föraren inte reagerar korrekt på en CAS-varning“ säger Hexagons VD och koncernchef Ola Rollén.

CAS ger förare av stora fordon 360° avkänning vid alla hastigheter och under alla förhållanden genom displayenheter i förarhytten. Systemet installeras på 60 minuter och sitter i mer än 25 000 fordon över hela världen.

Mine VIS tar kontroll över maskinen i vissa definierade situationer om operatören inte reagerar rätt på den initiala CAS-varningen. Beroende på situationen agerar systemet antingen genom att minska hastigheten, aktivera bromsen eller anbringa parkeringsbromsen.

I enlighet med Hexagons integrationsstrategi kan Mine VIS också användas tillsammans med FatigueMonitor, Hexagons lösning för upptäckt, varning och rapportering av trötthet hos föraren. Systemet använder samma sensorer och användargränssnitt för att skydda föraren och fordonet. Hexagon Mining samarbetade nära en OEM-tillverkare för att förverkliga denna vision om ett system som ger en chans att mildra konsekvenserna av en kollision.

Mine VIS installeras i fordon som används i Anglo American Kumbas järnmalmsgruva i Sishen i Sydafrika. Företaget kontaktade Hexagon Mining efter att ha genomfört en omfattande bedömning av sin verksamhet i syfte att identifiera större risker. Tillsammans med kunden definierade Hexagon Mining en lösning steg för steg. Mine VIS är aktuell i Sydafrika, där statliga regler ålägger gruvföretag med dagbrott att införa sådana system på tunga fordon senast i juni 2019.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Luthström, Investor Relations Manager, Hexagon AB, +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com

Hexagon är en ledande global leverantör av informationsteknik som driver produktivitet och kvalitet inom geospatiala och industriella applikationer.

Hexagons lösningar integrerar sensorer, programvara, domänkunskap och kundflöden i intelligenta informationsekosystem som levererar värdefull information. De används i ett brett spektrum av viktiga branscher.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har cirka 18 000 anställda i 50 länder och en nettoomsättning om cirka 3,1 miljarder Euro. Läs mer på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.