Hexagon lanserar HxGN SMART Build, en banbrytande lösning för hantering av byggprojekt

Hexagon, en ledande global leverantör av informationsteknik som driver produktivitet och kvalitet inom geospatiala och industriella applikationer, tillkännagav idag lanseringen av HxGN SMART Build, en lösning för att minimera budgetöverskridandningar och förseningar inom byggprojekt. SMART Build lanseras officiellt idag på Hexagons Construction Innovation Forum som är en del av Hexagons årliga internationella konferens HxGN LIVE och som i år hålls i Anaheim, Kalifornien, USA.

SMART Build syftar till att underlätta och förbättra samarbetet mellan planering och utförande i byggprocessen. I utvecklandet av produkten har Hexagon dragit nytta av sin mångåriga erfarenhet från några av världens mest komplexa byggprojekt. SMART Build tillhandahåller relevant information i realtid under hela projektets livscykel både till projektansvarige på kontoret samt till teamen på byggarbetsplatsen. Denna ökade visibilitet ger möjlighet att öka automatiseringen av byggprocessen samt att på ett bättre sätt fördela och fastställa ansvar.

"Byggentreprenörer står inför en näst intill omöjlig utmaning med det stora antalet förändringar de behandlar varje dag. SMART Build kommer att leda till kostnadsbesparingar, förbättrade arbetsflöden, ökad produktivitet och många fler fördelar i en industri som är i behov av att leverera projekt i tid och inom budget. Hexagon har länge varit ledande inom IT-lösningar för storskaliga byggprojekt i process-, energi- och marinindustrin och HxGN SMART Build är nästa generations mjukvara som ger AEC/BIM-industrier en helt unik och integrerad lösning”, säger Ola Rollén, VD och koncernchef, Hexagon.

SMART Build är en integrerad lösning för byggindustrin som samlar all relevant projektinformation i en enda plattform, ända från designstadiet till mindre uppgifter på byggarbetsplatsen, i en säker och molnbaserad miljö. Användare på alla nivåer kan få tillgång till data och information när som helst, var som helst – allt från 2D-ritningar och 3D-modeller, arbetsbeskrivningar, detaljerade instruktioner, punktmoln och byggnadsmätningar, för att följa projektets utveckling och eventuella avvikelser från planen. Denna insyn och transparens i realtid, förenklar byggprojektet och sluter samman dess olika delar. Besök hexagon.com/hxgnsmartbuild för mer information.

För ytterligare information kontakta:

Maria Luthström, Investor Relations Manager, Hexagon AB, +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com
Kristin Christensen, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, +1 404 554 0972, media@hexagon.com

Hexagon är en ledande global leverantör av informationsteknologi som ökar produktiviteten och förbättrar kvaliteten inom geospatiala och industriella företagsövergripande applikationer. Hexagons lösningar integrerar sensorer, mjukvara, industrikunskap och kunders arbetsflöden till intelligenta informationsekosystem som skapar beslutsunderlag. De används inom en rad viktiga industrier. Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har mer än 16 000 anställda i 46 länder och en nettoomsättning om cirka 3 000 MEUR. Läs mer på www.hexagon.com och följ oss @HexagonAB.