Valberedningen i Hexagon föreslår nya styrelseledamöter

Valberedningen i Hexagon AB har beslutat föreslå årsstämman 2017 att välja John Brandon, Henrik Henriksson, Hans Vestberg, Sofia Schörling Högberg och Märta Schörling Andreen till nya ledamöter i styrelsen.

Vidare föreslår valberedningen omval av styrelsens ledamöter; Ulrika Francke, Jill Smith, Gun Nilsson och Ola Rollén. Som tidigare meddelats lämnar Melker Schörling styrelsen av hälsoskäl vid årsstämman 2017. Valberedningen föreslår att Gun Nilsson väljs till ny styrelseordförande med Hans Vestberg som vice ordförande.

Valberedningens övriga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman.

Samtidigt har styrelsen utsett Gun Nilsson till vice ordförande i styrelsen för perioden fram till årsstämman 2017.

John Brandon kommer närmast från Apple där han arbetat under 15 år varav flertalet år direkt under nuvarande koncernchef Tim Cook. I rollerna på Apple hade John bland annat ansvar för Apples största intäktsdel som Vice President för International. Innan dess var han Vice President för Americas & Asia. Innan John anslöt sig till Apple har han haft flertalet ledande roller på stora IT-bolag, bland annat som VD för Academic Systems. John är bosatt i Kalifornien i USA.

Henrik Henriksson är koncernchef för Scania sedan 2016 och har dessförinnan spenderat 20 år på lastbilsjätten i olika roller. Innan Henrik blev koncernchef hade han bland annat rollen som Head of Trucks och senare även Head of Sales and Marketing.

Hans Vestberg har lång erfarenhet från Ericsson där han senast var koncernchef mellan 2010–2016. Innan koncernchef-posten var Hans bland annat CFO för koncernen, chef för Ericsson i Mexiko samt CFO för Ericsson i Brasilien och senare även i Nordamerika.

Sofia Schörling Högberg är styrelseledamot i Melker Schörling AB sedan 2006 och i Securitas sedan 2005. Sofia har tidigare även varit styrelseledamot i Attendo samt arbetat som varumärkeskonsult för Essen International.

Märta Schörling Andreen är styrelseledamot i Melker Schörling AB sedan 2010, i AAK sedan 2013 och i HEXPOL sedan 2014. Märta har tidigare arbetat som varumärkes- och innovationskonsult hos Pond Innovation & Design.

Årsstämman kommer att hållas den 2 maj 2017 klockan 17:00 på City Conference Center Stockholm (Norra Latin), Drottninggatan 71 B, Stockholm.

För ytterligare information, kontakta:

Mikael Ekdahl, Valberedningens ordförande, +46 709 777 203, valberedning@hexagon.com
Maria Luthström, Investor Relations Manager, Hexagon AB, +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com

Denna information är sådan information som Hexagon AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 februari 2017 kl. 08:05 CET.

Hexagon är en ledande global leverantör av informationsteknologi som ökar produktiviteten och förbättrar kvaliteten inom geospatiala och industriella företagsövergripande applikationer. Hexagons lösningar integrerar sensorer, mjukvara, industrikunskap och kunders arbetsflöden till intelligenta informationsekosystem som skapar beslutsunderlag. De används inom en rad viktiga industrier. Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har mer än 16 000 anställda i 46 länder och en nettoomsättning om cirka 3 100 MEUR. Läs mer på hexagon.com och följ oss @HexagonAB.