Årsstämma i HEXPOL AB

Vid dagens årsstämma i HEXPOL AB (publ) fattades följande beslut.

Styrelse och revisor samt arvoden

Antalet styrelseledamöter skall uppgå till sju stycken. Omval av styrelseledamöterna Melker Schörling, Georg Brunstam, Alf Göransson, Jan-Anders Månson, Malin Persson och Ulrik Svensson samt nyval av Märta Schörling. Melker Schörling omvaldes till styrelsens ordförande. Arvode till styrelsen skall utgå med ett sammanlagt belopp om 2 425 000 kronor (inkl. ersättning för utskottsarbete).

Omval av revisionsbolaget Ernst & Young AB för en mandatperiod om ett år, således till och med utgången av årsstämman 2015, varvid revisionsbolaget upplyst om att auktoriserade revisorn Stefan Engdahl kommer att utses till huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn skall utgå enligt avtal.

Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte omvaldes Melker Schörling (ordförande) och Ulrik Svensson till ledamöter i ersättningsutskottet för tiden intill nästa konstituerande styrelsemöte. För samma tid omvaldes Ulrik Svensson (ordförande) och Malin Persson till ledamöter i revisionsutskottet.

Utdelning

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att utdelning lämnas med 9 kr per aktie för räkenskapsåret 2013 samt att ansamlade vinstmedel överförs i ny räkning. Avstämningsdagen för rätt till utdelning ska vara den 12 maj 2014.

Valberedning

Till ledamöter av valberedningen inför årsstämman 2015 omvaldes Mikael Ekdahl (Melker Schörling AB), Åsa Nisell (Swedbank Robur fonder), Henrik Didner (Didner & Gerge Fonder) och Anders Algotsson (AFA Försäkring). Mikael Ekdahl omvaldes till valberedningens ordförande.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade om fastställande av riktlinjer för ersättning till den verkställande direktören och övriga ledande befattningshavare huvudsakligen innebärande att ersättningen ska utgöras av grundersättning, rörlig ersättning, övriga förmåner och pension samt vara marknadsmässig och konkurrenskraftig. Den rörliga ersättningen ska vara maximerad i förhållande till grundersättningen, kopplad till den resultatutveckling som personen kan påverka och baseras på utfallet i förhållande till individuellt uppsatta mål. Den rörliga ersättningen har en fastställd övre gräns och utgör maximalt 120 procent av den fasta ersättningen. Styrelsen ska årligen överväga om ett aktie- eller aktiekursrelaterat incitamentsprogram ska föreslås bolagsstämman. Uppsägningstiden ska normalt vara sex månader från befattningshavarens sida. Vid uppsägning av verkställande direktören från bolagets sida gäller en uppsägningstid på 24 månader. För andra ledande befattningshavare gäller vanligtvis en uppsägningstid på 12 månader vid uppsägning från bolagets sida. Pensionsförmåner ska vara antingen förmåns- eller avgiftsbestämda, eller en kombination därav, med individuell pensionsålder, dock ej lägre än 60 år.

För ytterligare information kontakta:

Karin Gunnarsson
CFO/IR
karin.gunnarsson@hexpol.com
+46(0)705-55 47 32

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymera blandningar (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak OEM-tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar, den globala fordonsindustrins- och verkstadsindustrins systemleverantörer, energisektorn samt tillverkare av medicinteknik. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2013 uppgick till 8 036 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 3 400 anställda i tio länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 maj 2014.