HEXPOL förvärvar Trelleborgs Rubber Compounding enhet i Tjeckien

HEXPOL har idag förvärvat 100% av Trelleborg Material & Mixing Lesina s.r.o från Trelleborg-koncernen.

"Förvärvet är ett mycket bra komplement till HEXPOL Compounding i Europa och breddar och stärker vår närvaro inom Rubber Compounds på den centraleuropiska marknaden. Trelleborgs Rubber Compounding enhet i Lesina, Tjeckien utökar vår kapacitet och förmåga att betjäna våra kunder på ett mer effektivt sätt."

Ralph Wolkener/Carsten Rüter, President HEXPOL Compounding Europe

Trelleborg Material & Mixing Lesina s.r.o, med en tillverkningsenhet i Lesina, Tjeckien hade 2016 en omsättning på 40 MEUR och har cirka 125 anställda. De huvudsakliga slutkundssegmenten är fordonsindustrin, allmänindustrin samt bygg- och anläggningsbranschen. Den förvärvade verksamheten har en EBITDA-marginal som är lägre än HEXPOL-koncernens och förväntas ha en positiv effekt på resultat per aktie.

"Det här är ytterligare ett steg i att expandera och stärka HEXPOL-koncernen genom ännu ett förvärv inom vår kärnverksamhet. Trelleborgs rubber compounding enhet i Tjeckien kommer, med sin kompetens och kapacitet, att passa bra in i HEXPOL-koncernen och ger oss en starkare närvaro i centrala Europa.”

Georg Brunstam, VD och Koncernchef

Förvärvspriset beräknas uppgå till cirka 65 MEUR på skuldfri bas och har finansierats genom en kombination av befintlig kassa och existerande banklån. Verksamheten kommer att konsolideras från och med förvärvsdatumet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Georg Brunstam, VD och Koncernchef
Tel: +46 (0)40 25 46 61

Karin Gunnarsson, CFO/IR

Ralph Wolkener/Carsten Rüter, President HEXPOL Compounding Europe
Tel: +352-278053-1

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsindustrin, energi-, olje-, och gassektorn, tillverkare av medicinteknik, samt OEM-tillverkare av plattvärmeväxlar och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2016 uppgick till 10 879 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 4 100 anställda i elva länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.