Himla i designsamarbete med Ylva Liljefors

Report this content

Himla presenterade stolt och med spänning höstens designsamarbete, Himla Urban Design By Ylva, med den svenska modedesignern Ylva Liljefors, under en pressvisning i maj 2014 på NK Classic Home, Stockholm.

Mötet mellan de två kreatörerna har mynnats ut i en spännande och oväntat samarbete, där Ylvas mönsterspråk bidrar med dramatik och passion till Himlas enfärgade inredningsfilosofi.

-  Vi är oerhört glada över att ha Ylva som gästdesigner hos Himla. Hon har ett unikt uttryck och hennes mönsterbilder berättar en historia vilket ger liv och attityd. Det är spännande att få förmedla denna känsla i våra inredningstextilier, berättar Annica Högström, VD och Creative Director, Himla AB.

Ylva Liljefors är en designer som skapar med influenser av hårdrock förenat med inspiration från det vilda.

-  Jag tycker att det är ett spännande samarbete och jag är otroligt stolt över att få göra ett mönster med Himla. Det var en utmaning att få ihop alla vackra färger. Jag tycker om Urban kollektionen, det urtvättade med tuffare struktur och råare kanter. Denna "edgy feeling" passar absolut min smak, säger Ylva Liljefors, designer, YLVA.

Ylva Liljefors är modedesigner med ett eget märke, YLVA. Hon har tilldelats Damernas Världs designerpris Guldknappen år 2002. Ylva har tidigare designat för flera etablerade klädmärken, som J.Lindeberg, Tiger of Sweden och Odd Molly. Hon har även skapat scenkläder åt flera kända svenska artister och är utbildad på Beckmans College of Design.

Himla Urban Design by Ylva består av sänglinne i stentvättat satin och kommer att säljas i butikerna i höst.

För mer information, vänligen kontakta:

Annica Högström, VD och Creative Director, Himla AB
Mob: +46 70 853 68 98.
E-post: annica.hogstrom@himla.se

Himla AB grundades 1990 och köptes 1996 av Annica Högström. Himla är ett varumärkesföretag som arbetar med textilier för heminredning. Formgivning och färgsättning är egen design där Himlakonceptet står för kvalitet, färgkoordination och inspirerande variation – allt i naturmaterial. Sortimentet omfattar produkter inom segmenten Dining, Living, Bed, Bath, samt Fabrics. Himla har sitt huvudkontor i Uppsala. www.himla.se.

Taggar:

Citat

Vi är oerhört glada över att ha Ylva som gästdesigner hos Himla. Hon har ett unikt uttryck och hennes mönsterbilder berättar en historia vilket ger liv och attityd. Det är spännande att få förmedla denna känsla i våra inredningstextilier.
Annica Högström, VD och Creative Director, Himla AB.