HiQ BLIR DIGITAL PARTNER TILL DESTIA

I och med parterskapet ansvarar HiQ både för integreringen av Destias datasystem och för förverkligandet och underhållet av en centraliserad molnplattform i enlighet med Destias digitala strategi.

Det finländska serviceföretaget inom bygg och infrastruktur Destia, fördjupar sitt partnerskap med HiQ genom att välja HiQ Finland som partner för att främja digitaliseringen av Destia. Det handlar om en betydande satsning på digitalisering och att digitaliseringen ska bli en fast del av Destias verksamhet – både av det dagliga arbetet på byggarbetsplatserna och av underhållet av vägnätet. Att satsa på digitalisering är en del av Destias strategi och är ett av de viktigaste områdena för utveckling av bolagets verksamhet.

– Vi vill framförallt slippa pappersblanketterna på byggarbetsplatserna. Vi söker ständigt efter metoder för att förenkla och effektivisera uppgifter, exempelvis i anslutning till arbetsledning och rapportering på fältet. Genom mobila applikatoner kommer vi på ett bättre sätt kunna skicka och ta emot data i realtid från våra bakomliggande system. Ett exempel på att digitaliseringen underlättar det dagliga arbetet är att man kan generera grundläggande formulärdata exempelvis utifrån geodata, vilket leder till att arbetet påskyndas och antalet fel minskar, berättar Jaana Saarela, CIO på Destia.

Destia utvecklar målmedvetet sin verksamhet i enlighet med sin digitala strategi och HiQ stöder utvecklingen som Destias partner. Som ett första steg i samarbetet skapar man bland annat en plattform för kommande digitala projekt och IoT-projekt. Inom projektet ansvarar HiQ för arkitekturplaneringen, tjänstedesignen och programutvecklingen. HiQs hybridintegrationsplattform FRENDS kommer att ha en betydande roll som processmotor.

Alla de lösningar som HiQ levererar är molnbaserade och överförs automatiskt till att omfattas av HiQs support och förvaltning. Avtalet innefattar också fortsatt utveckling av lösningarna och tjänsterna. Destia valde som molnlösning Azure av HiQs partner Microsoft.

– Digitalisering gynnar alla organisationer oberoende av bransch. Genom att införa intelligenta tekniklösningar som stöttar affärsverksamheten kan Destia bygga den bästa möjliga infrastrukturen i Finland, säger Jukka Rautio, VD för HiQ Finland.

Ytterligare information
Jukka Rautio, VD, HiQ Finland, tfn: +358 (0)40 827 1142, e-post: jukka.rautio@hiq.fi

Destia är ett serviceföretag inom bygg och infrastruktur som bygger, underhåller och planerar trafikleder, trafik- och industrimiljöer samt hela livsmiljöer. År 2016 uppgick bolagets omsättning till över 490 miljoner euro. Vi och våra 1 500 medarbetare i Finland arbetar för att skapa en mer välfungerande värld.