HiQ HJÄLPER FINSKT SJUKVÅRDSDISTRIKT FÖRBÄTTRA SIN KOMMUNIKATION

HiQ levererar en kommunikationslösning för Norra Österbottens sjukvårdsdistrikt (PPSHP) för att hjälpa de anställda att arbeta på flera platser. Det nya systemet förbättrar den interna kommunikationen och banar väg för framtida tjänster. Intranätsprojektet är ytterligare ett framgångsrikt uppdrag för HiQ i den offentliga sektorn.

Det nya intranätet kommer att lanseras om ett par månader. Systemet kommer delvis att ersätta de nuvarande kommunikationsverktygen och minska e-posttrafiken och antalet rapporter i pappersform.

- Det nya intranätet är ett vardagsverktyg för alla som arbetar på PPSHP. Därför är det mycket viktigt att systemet är enkelt att använda och underhålla, oavsett vilka tekniska kunskaper och vilken bakgrund användaren har. Enkla verktyg innebär mer tid för att ta hand om patienter och kunder. HiQ förstod våra behov och gav oss rätt kunskaper för alla steg i utvecklingsprojekten, säger Pasi Parkkila, utvecklingschef på PPSHP.

SharePoint 2010 valdes som plattform för intranätstjänsten. HiQ levererade hela projektet, från planering till underhåll.

- PPSHP hade en tydlig vision om projektets mål och ett starkt engagemang för att uppnå de målen. Vårt gemensamma mål var att skapa en modern intranätstjänst som skulle underlätta det dagliga arbetet och uppfylla nuvarande och framtida behov inom organisationen. I detta projekt kunde vi använda vår expertis inom arbetsmetoder och vår omfattande erfarenhet av projekt i den offentliga sektorn för att hjälpa kunden. Det var ett sant nöje att arbeta med det engagerade och ambitiösa teamet på PPSHP, säger Jukka Rautio, VD på HiQ Finland.

Norra Österbottens sjukvårdsdistrikt (PPSHP) är det nordligaste av Finlands fem universitetssjukhusdistrikt. Norra Österbottens sjukvårdsdistrikt omfattar omkring 400 000 människor och området för specialansvar för norra Finland omfattar omkring 738 000 människor. PPSHP har omkring 6 600 experter inom sjuk- och hälsovård.

Om du vill ha mer information kan du kontakta:

Jukka Rautio, VD HiQ Finland Oy, Tel. +358-40-827-1142

Pasi Parkkila, Utvecklingschef, Norra Österbottens sjukvårdsdistrikt, Tel. +358-8-315-4173

Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, Tel. +46 704 200 103

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har över 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.

Citat

HiQ förstod våra behov och gav oss rätt kunskaper för alla steg i utvecklingsprojekten.
Pasi Parkkila, utvecklingschef på PPSHP