HiQ HJÄLPER GÖTEBORGS SYMFONIKER ATT SPRIDA SINA KONSERTER VÄRLDEN ÖVER

HiQ hjälper Göteborgs Symfoniker (GSO) med en ny mobiltjänst som gör det möjligt att uppleva högklassiga konserter när man vill, var man vill – med bättre kvalitet än vid streaming. Tjänsten, som lanserades igår, gick direkt in som tvåa bland betalapparna i svenska App Store. HiQ är digital partner till GSO och har haft ett helhetsansvar för projektet, från idé och koncept till design och utveckling.

- Det finns ett enormt intresse för klassisk musik och det känns fantastiskt roligt att erbjuda fler möjligheter att ta del av våra livekonserter. I höst kommer även Android-versionen av tjänsten. Vi har samarbetat med HiQ även tidigare och de har återigen varit en pålitlig och innovativ samarbetspartner, säger Måns Pär Fogelberg, ansvarig för publik och digital media hos GSO.

Den nya tjänsten är en vidareutveckling av www.gsoplay.se som är en stor favorit bland lyssnare världen över. Via hemsidan har man kunnat uppleva konserter med Göteborgs Symfoniker och artister på högsta internationella nivå. Bland medverkande dirigenter och solister finns bland andra förste gästdirigenten Kent Nagano, hedersdirigenten Gustavo Dudamel, stjärnsopranen Barbara Hannigan och många fler. Med den nya mobillösningen kan användarna snabbt och smidigt ladda ned konserterna och uppleva dem oavsett
tid och plats - oberoende av uppkoppling och med högre kvalitet än vid streaming.

- GSO är en spännande kund som ligger i framkant när det gäller att använda ny teknik för att väcka intresse och nå ny publik. För ett par år sedan hjälpte vi dem även att utveckla Street Orchestra, lite som tv-spelet ”Rock Band” men för klassiska instrument. Den här gången förenklar och förbättrar vi möjligheten att ta del av högklassig livemusik, oavsett var man befinner sig, säger Jerker Lindstén på HiQ.

- Musik har alltid varit en viktig del av HiQ-andan och det är förstås jättekul att hjälpa en av våra innovativa kunder inom den här branschen. Musikvärlden har verkligen påverkats av de utmaningar och möjligheter som den nya tekniken för med sig och GSO visar att det går att hitta nya kanaler för att nå ut, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg, tel. +46 76 880 06 00

Laura Manninen, tf Informationschef, HiQ, tel. +46 734 481 317

HiQ förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se