HiQ HJÄLPER VOLVO MED ”ROAM DELIVERY”

HiQ har hjälpt Volvo Cars med att ta fram tekniken för den uppmärksammade tjänsten ”Roam Delivery”, som gör det möjligt att få leveranser av varor direkt till bakluckan på sin bil.

Det är många som upplevt hur krångligt det kan vara att få beställda varor levererade. Många gånger är man inte på plats hemma när budet kommer med leveransen. Att få leverans till bilen blir nu möjligt tack vare ett tekniskt samarbete mellan HiQ och Volvo Cars.

- Föraren till en Volvo kan välja bilen som leveransadress. Budfirman får tillgång till bilens position och en digital nyckel och kan på det sättet lämna varorna direkt i bakluckan på bilen. Hur enkelt som helst, säger Jerker Lindstén, VD på HiQ i Göteborg.

”Roam Delivery” är ett innovativt samarbete mellan HiQ och fordonstillverkaren. I vårt uppkopplade samhälle förenklar mobila lösningar livet för människor och fordonstillverkaren ligger i framkant i denna snabba utveckling.

Pilottest har genomförts på tjänsten och hela 86 procent anger att de upplever att tjänsten sparar dem tid. 92 procent anger att de hellre får varor levererade till bilen istället för till hemmet.

- Det här är ett lysande exempel på när digital innovation förenklar. Tid sparas och krångel försvinner och ännu en gång visar vi att HiQ är i framkant i utvecklingen av det uppkopplade samhället, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. 08-588 90 000

Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg, tel. 076-880 06 00

Peter L. Häggström, Informationschef, HiQ, tel. 070-420 01 03

HiQ förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se