HiQ LYFTER STENA MATCH CUP SWEDENS DIGITALA KOMMUNIKATION

HiQ hjälper Stena Match Cup Sweden att ta sitt evenemang, med över 100 000 årliga besökare, till nästa nivå. Som digital partner till seglingstävlingen är HiQs uppgift att förbättra och förenkla den digitala kommunikationen, med syftet att förhöja besökarnas upplevelse inför, under och efter evenemanget.

- Vi är mycket glada över samarbetet med HiQ. Vi vill ha en partner som kan hjälpa oss att driva och utveckla evenemanget i dagens uppkopplade samhälle, bland annat genom att ta fram en digital plattform där vi kan interagera och sprida information. HiQ har rätt kompetens och tidigare erfarenheter från liknande stora evenemang, säger Jan Torstenson, VD för Brandspot som tillsammans med Göteborgs Kungliga Segelsällskap arrangerar tävlingen.

Stena Match Cup Sweden ingår i världscupen i matchracing för herrar och är ett av Sveriges största årliga idrottsevenemang – förra året lockades 118 000 besökare till Marstrandsön.

- Mobila och digitala lösningar är i dag en nyckelfaktor när det kommer till evenemang, oavsett om det handlar om sport eller underhållning. Det ska bli en spännande utmaning att ytterligare lyfta upplevelsen för både besökarna och organisationen, säger Jerker Lindstén på HiQ i Göteborg.

HiQ har lång erfarenhet av att arbeta med digitala och mobila lösningar för kommunikation och skapade bland annat den digitala lösningen för inomhus-EM i Göteborg 2013 - en succé som bidrog till att lyfta evenemanget. Åren 2002-2008 hade HiQ ett framgångsrikt samarbete med seglingsprojektet HiQ Sailing Team.

- Digitalisering och mobilitet är avgörande faktorer i alla branscher och på alla nivåer, inte minst när det kommer till kommunikation och marknadsföring. Det skapar fantastiska möjligheter både för oss och för våra kunder, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg, tel. +46 76 880 06 00

Laura Manninen, tf Informationschef, HiQ, tel. +46 734 481 317

HiQ förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se