HiQ NOMINERADE TILL PRESTIGEFULLT DESIGNPRIS

HiQ har nominerats till Svenska Designpriset tack vare arbetet för Västsvenska handelskammaren, där man har tagit fram appen Visitkortsflippen. Resultatet blev en lättanvänd app som tydligt kommunicerar Handelskammarens varumärke. Nu hyllas designen i välkänd designtävling.

- HiQ förstod direkt vad vi ville kommunicera med appen och såg den hela tiden ur användarens perspektiv. Vi är väldigt stolta över appen och håller nu tummarna för att designen kammar hem första pris den 18:e oktober, säger David Hagetoft, ansvarig för marknadskommunikation på Västsvenska handelskammaren.

Applikationen används frekvent vid olika sorters evenemang där besökarna delar sin kontaktinformation mellan varandra. Appens centrala funktion är att via mobilen kunna virtuellt lämna sitt visitkort på den plats man befinner sig, och på samma gång kunna ladda ned andra personers visitkort direkt till mobilen. På Android Play, motsvarande App Store, kan man läsa kommentarer från användarna som ”En sådan app har jag letat efter, tack!” och ”Kalas för visitkort. Riktigt bra alternativ till papperskortet! Börjar använda direkt.”

- Handelskammaren hade en appidé som skulle stärka deras position som mötes- och nätverksplats. För att konceptet skulle fungera och kommunicera på rätt sätt krävdes att idén paketerades på ett användarvänligt sätt. Vi är mycket stolta över vår nominering. I år var det dessutom rekordmånga anmälda med 383 stycken bidrag, då är det naturligtvis extra smickrande att bli utvald, säger Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg.

Läs mer om visitkortsflippen.

Var med och rösta fram vinnaren på www.designpriset.se

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000
Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg, tel. + 46 31 743 91 00

Peter L. Häggström, Informationschef HiQ, tel. +46 8 588 90 000, +46 704 200 103

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som är öppen för alla. Tävlingen arrangeras av Batteri Kommunikation AB. Tävlingen skall ge alla som arbetar med grafisk design möjlighet att delta med sina alster. Tävlingen är indelad i Print, Webb, Device och Bild med vardera kategorier och underkategorier, sammanlagt blir det tjugo olika tävlingskategorier samt Juryns pris och Årets Våghals.

HiQ är ett IT- och managementkonsultföretag som arbetar med högteknologiska lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har över 1 300 anställda med kontor i Norden och Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm midcap. För mer information, besök www.hiq.se.