HiQ VINNER AFFÄRSKRITISKT UPPDRAG HOS FINNAIR

HiQ och Finnair inleder ett betydande samarbete där HiQ kommer att bistå flygbolaget med utveckling, support, förvaltning och drift av deras crew management system. I och med affären blir HiQ strategisk partner till Finnair med ett avtal som inledningsvis löper på fyra och ett halvt år.

Finnair är ett av de flygbolag i världen som har varit verksamma längst och de är dessutom utsedda till ett av världens säkraste flygbolag.

- Finnair har en väldigt spännande verksamhet. HiQ är vid det här laget väl etablerade i flygindustrin, något som gör att vi växer och kan ta marknadsandelar. Vi tackar för förtroendet det mer än fyra år långa avtalet innebär och ser fram emot förändringarna och förbättringarna vi kommer att göra tillsammans, säger Jerker Lindstén, VD för HiQ Göteborg.

HiQ kommer att ta över allt arbete kring det affärskritiska systemet och all vidare utveckling, support samt förvaltning kommer att ske i HiQs regi.

- Vi valde HiQ för att vi tror att de är det bästa valet av partner på området. I och med det nya avtalet med HiQ vill vi skapa en ännu bättre planering, effektivisera vår verksamhet och öka vårt fokus på kunderna, säger Kari Saarikoski, CIO på Finnair.

- Flygindustrin är, liksom de flesta andra industrier, mitt inne i en omvälvande fas där ett bra IT-stöd blir allt mer affärskritiskt. Med hjälp av effektiva IT-system kan kunden fokusera på sin affär och leverera ännu bättre resultat, konstaterar Lars Stugemo, koncernchef och VD på HiQ.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000

Jerker Lindstén, VD HiQ Göteborg, tel. +46 76 880 06 00

Laura Manninen, tf Informationschef HiQ, tel. +46 734 481 317

HiQ förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se