TILLVÄXT OCH STARK FINANSIELL STÄLLNING

Omsättningen för det första halvåret uppgår till 694,8 (684,4) Mkr. Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 66,3 (71,1) Mkr. Rörelsemarginalen första halvåret är 9,5 procent. Likvida medel är 119,8 Mkr.

- HiQ fortsätter att växa och vi är i dag fler anställda än någonsin tidigare. Vi gör ett stabilt resultat i ett säsongsmässigt utmanande kvartal och vi fortsätter att vinna nya uppdrag och ramavtal. Det är glädjande att konstatera att vi har en stark finansiell ställning och att vi under det andra kvartalet delar ut 2,60 kr per aktie, totalt ca 137 Mkr till våra aktieägare, säger Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.

Den digitala och mobila utvecklingen skapar oändliga möjligheter och behovet av fungerande IT-lösningar är större än någonsin. Lång erfarenhet och djupgående kunskap gör HiQ till en given partner för företag och organisationer som i dag har IT som en kritisk faktor. Under det andra kvartalet vinner HiQ bland annat ett affärskritiskt uppdrag för Finnair, med uppdraget att bistå flygbolaget med utveckling, support och drift av verksamhetskritiska system.

- IT kommer att fortsätta bli en ännu större och mer självklar del av våra liv, dygnet runt och oavsett om man är 3 eller 103 år gammal. Med starka finanser, kreativa kunder och vassa medarbetare ser vi fram emot att fortsätta vara en ledande aktör i den utveckling som förenklar människors liv och vardag, avslutar Lars Stugemo.

HiQs VD och koncernchef Lars Stugemo presenterar rapporten i dag, tisdagen den
12 augusti klockan 09.00, på HiQs kontor på Regeringsgatan 20, 9tr i Stockholm.
Rapporten kan beställas på 08-588 90 000 eller hämtas på www.hiq.se

Informationen är sådan som HiQ skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Denna information lämnades för offentliggörande kl. 07.30 den 12 augusti 2014.

Lars Stugemo, VD och koncernchef HiQ, tel. +46 8 588 90 000
Laura Manninen, tf Informationschef HiQ, tel. +46 734 481 317

HiQ förenklar och förbättrar livet för människor genom lösningar inom kommunikation och mjukvaruutveckling. Bolaget är ledande inom dessa områden och har Norden som hemmamarknad. HiQ har fler än 1 300 anställda och har kontor i Norden och i Ryssland. HiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information besök www.hiq.se