Historiska ökade med 17 procent

Antalet besökare på Historiska museet i Stockholm ökade med 17 procent 2015, jämfört med året innan.

– Jag är stolt och glad, säger Sophie Nyman chef för avdelningen kommunikation och publik på Historiska museet. Vi har arbetat hårt i flera år för att uppnå detta och det är många olika faktorer som spelar in. Tittar vi tillbaka fem år så är det en ökning med 24,5 procent.

Förra året presenterade Historiska museet en ny mer användarvänlig webb som har tagits emot väl av tiotusentals användare. För tre år sedan lanserade Historiska en ny grafisk profil och började samtidigt arbeta med målgrupper och publikundersökningar på ett nytt sätt enligt en modell från Storbritannien, som bland annat används av British Museum. I stället för att dela in målgrupper efter demografiska faktorer som till exempel: ålder, kön, inkomst och bostadsort är de indelade i olika kultursegment som utgår från drivkrafter till besöket. Inom ramen för detta genomför museet omfattande publikundersökningar.

– Vårt strategiska arbete tillsammans med aktiviteter och utställningar med mycket hög kvalitet i form och innehåll har gett resultat, säger Sophie Nyman på Historiska museet. Vi analyserar vad våra besökare efterfrågar och matchar våra erbjudanden, kommunikationen och kanalerna till olika kultursegment.

Det totala antalet besökare 2015 är 154 044 och 2014 var det totalt 131 840 besökare. Museets mest populära och välbesökta utställning är ”Vikingar”, följd av ”Guldrummet” med Sveriges främsta guld och silverskatter och ”Sveriges Historia”. Det är inte bara i Sverige museet är framgångsrikt. Två vikingautställningar på världsturné sedan maj 2012 har hittills setts av 1,3 miljoner. Just nu visas en av utställningarna på Canadian Museum of History i Ottawa och den andra öppnar på Discovery Times Square i New York den 5 februari. Från den första februari införs fri entré på Historiska museet i Stockholm.

– Vi är väl förberedda på att ta emot ännu fler besökare på museet och det ska bli spännande att se hur fri entré påverkar besöksgruppen, säger Sophie Nyman på Historiska museet.

För mer information och pressbilder kontakta pressansvarig Ulrika Mannberg Günther tel. 08-519 557 31, mobil 070-601 45 07 mail: ulrika.m.gunther@historiska.se

Historiska museet, tel: 08-519 556 00 e-post: info@historiska.se webb: www.historiska.se Museibesök: Narvavägen 13-17, Box 5428, 114 84 Stockholm

Taggar: