Grundaren av Pocket Shop blir ny ledamot i Hjärnfondens styrelse

Mathias Engdahl, grundare av och VD för bokhandeln Pocket Shop, har utsetts till ny ledamot i Hjärnfondens styrelse. Mathias Engdahls näringslivskompetens kommer att betyda mycket för Hjärnfondens fortsatta arbete och vision - att ingen ska behöva lida av sjukdomar, skador eller funktionsnedsättningar i hjärnan.

– Vi är mycket glada över att Mathias Engdahl nu ingår i Hjärnfondens styrelse. Vi ser hur företag blir allt mer intresserade av att bidra till samhället de verkar i, till exempel genom stöd till forskning. Mathias Engdahls erfarenheter som entreprenör kommer att underlätta Hjärnfondens kontakter med företag, och hans kunnande, kontakter och engagemang för hjärnan och hjärnrelaterad ohälsa stärker styrelsens kompetens, säger Hjärnfondens ordförande Lars Olson, professor i neurovetenskap vid Karolinska Institutet.

Mathias Engdahl har ett stort intresse för hjärnans sjukdomar och den forskning som bedrivs, bland annat som finansiell donator till Hjärnfonden. Hjärnsjukdomar kostar samhället 85 miljarder kronor årligen, en mycket stor summa i förhållande till de resurser som idag satsas på hjärnforskning. Uppdraget i Hjärnfondens styrelse är ännu ett exempel på Mathias Engdahls engagemang och betyder att Hjärnfonden nu tar ett större kliv mot företagssamarbeten, vilket är en viktig väg att gå för att samla in mer pengar till forskning om vårt viktigaste organ, hjärnan.

– Att vara en del av Hjärnfonden känns som ett mycket spännande och viktigt arbete. En tredjedel av alla svenskar kommer någon gång i livet att drabbas av en hjärnsjukdom, något som berör oss alla. Inte minst företag har börjat förstå värdet av att stötta forskningen om hjärnan. Jag hoppas att mina erfarenheter och kontakter inom näringslivet kan bidra till att fler företag går in som charity partners till Hjärnfonden och därmed bidrar till att den livsviktiga hjärnforskningen får ökade resurser, säger Mathias Engdahl.

Mathias Engdahl
Mathias Engdal grundade bokhandeln Pocket Shop 1989. I april 2012 förvärvade Bonnierförlagen Pocket Shop och Mathias Engdahl är idag VD för bokhandeln. I maj 2012 utsågs Mathias Engdahl till ny ledamot i Hjärnfondens styrelse. Styrelsen i Hjärnfonden är helt oavlönad.
Bild på Mathias Engdahl finns bifogad.

Hjärnfonden
2011 samlade Hjärnfonden in drygt 56 miljoner kronor. Hjärnfonden arbetar för att finansiera forskning om hjärnan, ryggmärgen och alla de sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar som orsakar stort lidande hos drabbade och deras familjer. Målet är att hitta nya behandlingar och botemedel. Hjärnfonden arbetar också för att öka kunskapen om hjärnan hos allmänheten, synliggöra den viktiga hjärnforskningen samt minska skamkänslor kring hjärnans sjukdomar. Hjärnfondens vetenskapliga nämnd garanterar att de forskare som får Hjärnfondens anslag eller stipendium tillhör den svenska forskareliten. www.hjarnfonden.se

Mats Persson, pressansvarig
mats.persson@hjarnfonden.se