Allt fler lever med hjärnskada i Sverige – mer resurser krävs

Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft kräver mer resurser till forskning och utveckling samt bättre samordning för personer med förvärvad hjärnskada.

Idag lever fler människor med förvärvade hjärnskador än vi tidigare känt till. Det finns många förklaringar till detta:

•  En ökad överlevnad på grund av förbättrad behandling i det akuta skedet.
  •  Fler cyklister orsakar allt fler cykelolyckor. En krock mellan cyklist och fotgängare leder ofta till allvarliga skallskador!
  •  Stressrelaterade sjukdomar ökar dramatiskt. Socialstyrelsens statistik visar att 33 000 personer diagnosticerades med stressrelaterade sjukdomar förra året - en tredubbling på tio år. Forskning visar att stress kan ge mätbara hjärnskador med hjärntrötthet, nedsättning av minne, uppmärksamhet och koncentrationsförmåga.
  •  Lätta hjärnskador, dvs hjärnskakningar måste tas på allvar. Många idrottsutövare beskriver symtom som depression, aggressivitet och minnesproblem efter en eller flera hjärnskakningar.

Hjärnkrafts förbundsstämma 2018 anser att personer med förvärvad hjärnskada ska få tillgång till den rehabilitering, stöd och service som behövs för att få möjlighet att leva sitt liv som andra! Redan 2012 publicerade Socialstyrelsen en rapport om bristerna i svensk hjärnskaderehabilitering. Ändå har ingenting hänt. Nu kräver en enhällig förbundsstämma att det tas krafttag.

Åtgärder som skulle förbättra situationen för personer med hjärnskada:

1. Mer resurser för forskning och kompetensutveckling. Ett kompetenscentrum som samlar in och sprider kunskap kan göra stor skillnad.
  2. Skapa nationella riktlinjer för rehabilitering och stöd efter traumatisk hjärnskada.
  3. Förbättrad samverkan mellan samhällets olika aktörer för att stötta personer med hjärnskador och personer i deras närhet. Idag betalar många anhöriga ett högt pris när de tvingas kompensera för samhällets brist på samordning.

Genom de föreslagna åtgärderna menar Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft att risken för onödigt mänskligt lidande med utsatthet och utanförskap som följd för personer med förvärvade hjärnskador minimeras. Allt annat är samhällsekonomiskt slöseri!

Ett liv som räddas ska också levas!

Hjärnskadeförbundet Hjärnkrafts förbundsstämma 2018 med ombud från hela Sverige.

e-post: maria.bromster@hjarnkraft.se

Cecilia Boestad, förbundssekreterare,

e-postcecilia.boestad@hjarnkraft.se

Tel. direkt 08-447 45 33, eller 0769-48 77 25.

Citat

Hjärnkrafts förbundsstämma 2018