Åderförkalkning kan ha avgörande likheter med cancerceller

Ny forskning med stöd av Hjärt-Lungfonden visar att ämnesomsättningen hos inflammerade, instabila plack skiljer sig från stabila plack. Upptäckten tyder på att läkemedel som utvecklats för att angripa ämnesomsättningen i cancerceller också kan vara verksamma mot Sveriges vanligaste dödsorsak: hjärt-kärlsjukdom.

– Den omprogrammerade ämnesomsättning vi har hittat i farliga plack återfinns även i cancerceller. På samma sätt som ämnesomsättningen i cancerceller är omprogrammerad för att snabbt kunna spjälka socker, tycks de farliga plackens sockerupptag vara större än hos stabila plack, säger Harry Björkbacka, docent i experimentell kardiovaskulär forskning vid Lunds universitet.

Skillnaden i ämnesomsättning mellan instabila och stabila plack tyder på att hjärt-kärlsjukdom på samma sätt som cancerceller kan begränsas genom behandling med läkemedel som angriper ämnesomsättningen. Nästa steg för forskarna bakom studien är bland annat att försöka fastställa just detta samband.

– Harry Björkbackas forskning i plackens ämnesomsättning tyder på viktiga gemensamma nämnare mellan hjärt-kärlsjukdom och cancersjukdom. Vi hoppas att den kan bidra till att få ner dödstalen i hjärt-kärlsjukdom, som fortfarande är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Idag finns ännu inga metoder som med säkerhet kan identifiera och effektivt behandla farliga plack som orsakar hjärt-kärlsjukdom. Förutom att undersöka möjligheten att begränsa plackutvecklingen med läkemedel som angriper den ämnesomsättning som har identifierats, vill forskarteamet i Lund undersöka exakt vilka celler i placken som omprogrammerar sin ämnesomsättning och kartlägga fler detaljer kring hur ämnesomsättningen ser ut i farliga plack.

Deras forskning tyder också på att det kan vara möjligt att visualisera omsättningen av vissa ämnen i farliga plack med nya avancerade medicinska avbildningsmetoder.

Studiens titel: Altered metabolism distinguishes high-risk from stable carotid atherosclerotic plaques

Publicering: European Heart Journal, 19 mars 2018

Population: Studien har analyserat plack från 160 patienter vid Skånes Universitetssjukhus (SUS) i Malmö. Placken ingår i en plackbiobank av drygt 900 plack som möjliggör unik forskning på orsakerna till hjärt-kärlsjukdom.

För mer information, kontakta gärna: Anna Aderlund, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 070-854 42 39, anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Pressbilder:
- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
- Harry Björkbacka, docent i experimentell kardiovaskulär forskning vid Lunds universitet.

Fakta om hjärt-kärlsjukdom 2018 Källa: Hjärt-Lungfonden

Antal drabbade: I Sverige lever 1,9 miljoner människor med någon form av hjärt-kärlsjukdom, som också är den vanligaste dödsorsaken idag.

Dödstal: Över 30 000 invånare dör varje år av hjärt-kärlsjukdom i Sverige.

Sjukdomar: De dödligaste hjärt-kärlsjukdomarna är hjärtinfarkt, plötsligt hjärtstopp och stroke.

Riskfaktorer: Riskfaktorer som stillasittande, övervikt och diabetes ökar dramatiskt och riskerar att öka dödstalen i hjärt-kärlsjukdom. Mer resurser till forskningen och bättre livsstilsråd krävs för att vända utvecklingen.

Diabetes: Närmare en halv miljon svenskar lider av diabetes. Dessa löper två till tre gånger högre risk att insjukna och avlida i hjärt-kärlsjukdom än befolkningen i övrigt.

Blodtryck: En av fem har förhöjt blodtryck i Sverige och löper ökad risk för allvarliga hjärt-kärlhändelser, exempelvis stroke.

Stillasittande och övervikt: Svenska 15-åringar är mer stillasittande än EU-snittet, en av fem är överviktig.

Forskning räddar liv: Tack vare forskning och ny medicinteknik har antalet dödsfall i hjärt-kärlsjukdom minskat med en fjärdedel på tio år.

Ansökt: Hjärt-Lungfonden får ansökningar från forskare för 1,5 - 2,0 miljarder varje år. 19 procent av summan kunde beviljas 2016.

Utdelat: Hjärt-Lungfonden slog nytt utdelningsrekord 2017 med 344 miljoner kronor till forskningen. En ökning med 38 miljoner kronor på ett år.

5 sätt att minska risken för hjärt-kärlsjukdom:

1. Sluta röka
  2. Undvik stillasittande - rör på dig regelbundet.
  3. Kontrollera blodtrycket och medicinera vid behov
  4. Ät sunt
  5. Sluta stressa

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge en gåva till forskningen
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram
- Swisha valfri summa till nummer 90 91 92 7

Om Hjärt-Lungfondens arbete: www.hjart-lungfonden.se/leva

Anna Aderlund
Press- och PR-ansvarig