Hjärt-Lungfonden utbildar landstingspolitiker i hjärt-lungräddning

Idag har Hjärt-Lungfonden utbildat elva politiker från oppositionen i Stockholms läns landsting i hjärt-lungräddning. I slutet av november utbildade Hjärt-Lungfonden tretton politiker från den styrande majoriteten. Utbildningen är en del i kampanjen Hjärtsäkra Sverige som har målet att fler ska överleva plötsligt hjärtstopp.

– Vi välkomnar politikernas personliga engagemang för hjärt-lungräddning. Vår förhoppning är att deras ökade kunskaper leder till att de också genom politiska beslut bidrar till att hjärtsäkra Sverige, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden. Varje år drabbas 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. Bara 500 överlever. För att få igång ett hjärta som har stannat behövs hjärt-lungräddning och snarast möjligt en stöt från en hjärtstartare. Insatser som görs under de första tre minuterna är avgörande för om liv ska kunna räddas.

Hjärt-Lungfondens HLR-utbildning hölls i landstingshuset på Kungsholmen i Stockholm. Politikerna övade bland annat hjärt-lungräddning på dockor och fick lära sig hur man använder hjärtstartare.

– Nu är vi fler landstingspolitiker som har lärt oss att rädda liv. Att kunna hjärt-lungräddning och hantera hjärtstartare är den enda effektiva hjälpen om någon drabbas av plötsligt hjärtstopp, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd (S).

Hjärt-Lungfonden driver kampanjen Hjärtsäkra Sverige tillsammans med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring. Målen med kampanjen, som pågår till och med 2015, är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp.

Eva Holmestig, pressekreterare Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 24 242/0708-544 242,
eva.holmestig@hjart-lungfonden.se

Pressbild:
Oppositionspolitiker i Stockholms läns landsting lär sig hjärt-lungräddning

De politiker som deltog i Hjärt-Lungfondens utbildning
Dag Larsson, oppositionslandstingsråd (S)
Hanna Svensson, politisk sekreterare (S)
Malin Quick Oljelund, kanslichef för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting
Erik Vänerlöv, landstingsrådssekreterare (S)
Yvonne Blombäck, vikarierande oppositionslandstingsråd (MP)
Tomas Eriksson, talesperson miljö och ekonomi (MP)
Eva Maria Sköld, kanslichef för Miljöpartiet de gröna, Stockholms läns landsting
Håkan Jörnehed, oppositionslandstingsråd (V)
Gunilla Roxby Cromvall, gruppledare (V)
Birgitta Sevefjord, f.d. landstingsråd (V)
Ingrid Falk, pressekreterare(V)

Fakta om plötsligt hjärtstopp
500 överlever. Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I cirka 5 000 fall startas någon form av behandling och av dem överlever 500 personer. De senaste två åren har antalet överlevande ökat från 300 till 500. Hjärt-Lungfondens mål är att öka antalet överlevande till 1 200 inom en tioårsperiod.

Hjärtat stannar. Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat drabbas av elektriskt kaos som gör att det inte längre kan pumpa blod. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas.

Snabb insats räddar liv.
Omedelbar hjärt-lungräddning, som håller igång blodcirkulationen, i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.

Elektriska chocker. En hjärtstartare ger vid behov en elektrisk stöt för att få hjärtat att börja slå igen. Hjärtstartare kan användas utan förkunskaper eftersom den ger instruktioner till användaren.

Varje minut räknas. Insatser under de första tre minuterna är det bästa sättet att rädda liv. Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp och får en stöt av en hjärtstartare inom 180 sekunder, har 75 procents chans att överleva. Ju tidigare stöt desto större chans.

Många frågetecken. Åderförfettning och ett 20-tal olika hjärtsjukdomar kan ligga bakom plötsligt hjärtstopp, men man behöver forska mer kring orsakerna och om varför vissa drabbas.

Symbol visar vägen. Den internationella symbolen för hjärtstartare ska finnas överallt där en hjärtstartare är placerad.

Så använder du en hjärtstartare
1. Starta hjärtstartaren och följ dess instruktioner.
2. Ta bort kläderna från personens bröstkorg.
3. Sätt fast elektroderna på bröstet enligt bilderna.
4. Om defibrillering rekommenderas: rör inte personen, tryck på knappen.*
5. Fortsätt med hjärt-lungräddning tills du blir avlöst eller personen visar tydliga livstecken. * Hjärtstartaren är halvautomatisk och ger fortlöpande instruktioner. Genom att analysera hjärtats tillstånd kan hjärtstartaren dela ut en elstöt om den känner av att det behövs.

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Gilla oss på
- Följ oss på

Eva Holmestig, pressekreterare, Hjärt-Lungfonden
Telefon: 0708-544 242, eva.holmestig@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se