Hjärt-Lungfonden välkomnar Staffan Josephson och Björn O. Nilsson som nya huvudmän

Två nya huvudmän har utsetts på Hjärt-Lungfondens årliga medlemsmöte: Staffan Josephson, tidigare generalsekreterare Hjärt-Lungfonden och Björn O. Nilsson, vd Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien.

– Huvudmännen representerar våra medlemmar och är viktiga ambassadörer för Hjärt-Lungfonden och det arbete vi bedriver. Våra nya huvudmän kompletterar vår befintliga styrka med ett brett kontaktnät inom forskning och mycket relevant erfarenhet av våra frågor, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Huvudmännen är totalt 50 till antalet och utses av medlemmarna vid Hjärt-Lungfondens årliga medlemsmöte som i år hölls den 6 maj. Det årliga huvudmannamötet är Hjärt-Lungfondens högsta beslutande organ där huvudmännen utser Hjärt-Lungfondens styrelse.

Bland Hjärt-Lungfondens huvudmän finns även: Elisabeth Tarras-Wahlberg, tidigare informationschef vid Kungliga hovstaterna, Amelia Adamo, Publisher, Nina Rehnqvist, direktör i Statens beredning för medicinsk utvärdering, Tom Dinkelspiel, styrelseordförande Öhman, Mai-Lis Hellénius, professor vid Karolinska Institutet, Björn Vingård, författare och Anneli Alhanko, prima ballerina assoluta, med flera.

Se listan på alla Hjärt-Lungfondens huvudmän här.

Fakta om de nyvalda huvudmännen:

Staffan Josephson, professor i kemi, styrelseledamot i Non Smoking Generation och Oscar II Jubileumsfond, Staffan var Hjärt-Lungfondens generalsekreterare mellan 2005 och 2014.

Björn Nilsson, professor i biokemi, vd Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).

Hjärt-Lungfonden är en ideell förening med cirka 2 000 medlemmar. Medlemmarna utser huvudmän som i sin tur tillsätter styrelsen. Styrelsens uppgift är bland annat att ge i uppdrag till generalsekreteraren att ansvara för kansliets arbete. Hjärt-Lungfondens Forskningsråd föreslår för styrelsen hur forskningsanslagen ska fördelas.

För mer information, kontakta:
Anna Ålenius Mathson, Pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 30,
anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Fler sätt att bidra till forskningen:
- Sätt in en gåva på Hjärt-Lungfondens pg 90 91 92-7
- Skänk via hemsidan,
www.hjart-lungfonden.se/gava
- Ring in din gåva på telefon 0200-89 19 00
- Sms:a HJÄRTA till 72 901, så går 100 kronor till forskningen
- Starta en
egen insamling
- Swisha till nummer 123 90 91 92 7