Nytt hjärta klappar under kostymen

I det senaste numret av Forskning för hälsa berättar näringslivstoppen Håkan Mogren om hur hans nya hjärta har gett honom ett nytt liv.

Håkan Mogren, en av Näringslivssveriges ledare sedan 1970-talet, lever med nytt hjärta. Den röda tråden i allt han berättar är glädje och inte sjukdom. Länge märktes den knappt, den ärftliga hjärtsjukdom som Håkan Mogren levt med sedan barndomen. Han har också varit noga med att inte bli en synonym med den diagnos han fick som vuxen. För detta är en man med stark integritet och lika stark vilja.

Läs mer i nummer 4 av Hjärt-Lungfondens tidning Forskning för hälsa:

Hälsofara.
Ny forskning bekräftar sambandet mellan dålig arbetsmiljö och hjärt-kärlsjukdom.

6 miljoner kronor.
Docent Erik Melén forskar kring barnastma. Nu har han fått Prins Daniels forskningsanslag till yngre lovande forskare.

Mindre stress.
Bengt Östbring bytte tempo efter diagnosen högt blodtryck.

Blodtrycket.
J ohan Sundström forskar kring vikten av förebyggande behandling vid lätt förhöjt blodtryck.

Läs även om ett nytt banbrytande läkemedel mot hjärt-kärlsjukdom , om den första sladdlösa pacemakern och lär dig mer i  lilla blodtryckskolan .

Ladda ned en förhandsversion av tidningen här.

Citera gärna tidningen men ange alltid källan.

För kontakt med forskare eller drabbade kontakta gärna:
Anna Ålenius Mathson, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708- 544 230, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Mer från Hjärt-Lungfonden:

- Ge ett bidrag till forskni ngen: www.hjart-lungfonden.se/gava
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på
- Följ oss på

Anna Ålenius Mathson, Pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 30, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se

Om oss

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stötta forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se