Pressinbjudan: Dag för genombrott.

Kl.11:30-13:00 idag onsdag på Slagthuset, Jörgen Kocksgatan 7A, presenterar Hjärt-Lungfonden det senaste som har hänt inom världens just nu största hjärt-lungstudie, SCAPIS. Forskare i Malmö redogör bland annat om hur små förändringar skapar stora effekter.

11.00 LÄTTARE LUNCH & MINGEL

11.30 TID ATT LEVA
Kristina Sparreljung, generalsekreterare Hjärt-Lungfonden.

ATT STOPPA HJÄRTINFARKTEN INNAN DEN KOMMER
Jan Nilsson, professor i Experimentell kardiovaskulär forskning Lunds universitet, Malmö. Överläkare Skånes universitetssjukhus.

RESULTAT FRÅN SCAPIS MALMÖ
Gunnar Engström, professor i Medicinsk epidemiologi Lunds universitet, Malmö. Huvudansvarig SCAPIS Malmö. Margaretha Persson, docent, enhetschef för Kliniska forskningsenheten Skånes universitetssjukhus. Medansvarig huvudforskare SCAPIS Malmö.

ALL RÖRELSE ÄR BRA RÖRELSE
Elin Ekblom Bak, doktor i Medicinsk vetenskap Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH.

ATT HITTA KOL I ETT TIDIGARE SKEDE – NY METOD I MALMÖ
Per Wollmer, professor i Klinisk fysiologi Lunds universitet, Malmö. Överläkare Skånes universitetssjukhus.

VAD SÄGER VÅR TARMFLORA OM OSS? BÖRJAR ALL SJUKDOM I TARMEN?
Marju Orho-Melander, professor i Diabetes och kardiovaskulär sjukdom - genetisk epidemiologi Lunds universitet, Malmö.

JAKTEN PÅ DE FARLIGA PLACKEN
Isabel Goncalves, professor i Experimentell kardiovaskulär forskning Lunds universitet, Malmö. Överläkare Skånes

För mer info eller anmälan, kontakta gärna: Anna Aderlund, pressansvarig på anna.aderlund@hjart-lungfonden.se eller tel. 0708-54 42 39.

Anna Aderlund
Press- och PR-ansvarig
anna.aderlund@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse, för att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc) och idag är vår vision en värld fri från hjärt-lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Stöd forskningen på pg 90 91 92-7 eller Swisha valfri gåva till 90 91 927. www.hjart-lungfonden.se