Prins Daniels nya anslag för yngre lovande forskare

Hjärt-Lungfonden vill främja återväxten av unga forskare i Sverige. Därför delar Prins Daniel, hedersledamot i Hjärt-Lungfondens styrelse, ut ”Prins Daniels anslag till särskilt lovande yngre forskare”, måndagen den 7 oktober. Forskningsanslaget är helt nytt och består av 6 miljoner kronor som fördelas över tre år och ges till banbrytande svensk hjärt-lungforskning som bedöms få stor betydelse för patienter.

Det är viktigt att lyfta fram unga, duktiga forskare i Sverige. Genom att införa ”Prins Daniels anslag till särskilt lovande yngre forskare”, hoppas vi kunna ge en bra grund för framtida forskningsgenombrott, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfondens målsättning med det nya forskningsanslaget är att skapa förutsättningar för yngre forskare att få ett avgörande forskningsgenombrott inom ett viktigt forskningsområde. Alla ansökningar har granskats av bedömare i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd. Originalitet och sannolik klinisk betydelse, det vill säga att forskningen kan komma patienter till del, premieras.

Årets mottagare av ”Prins Daniels anslag för yngre lovande forskare 2013” kommer att avslöjas i samband med en ceremoni på Strandvägen 7 A.

Medier är välkomna att delta under ceremonin:

Föranmälan till: Anna Sjödin, PR-ansvarig Hjärt-Lungfonden,
telefon 0708-544 239, anna.sjodin@hjart-lungfonden.se, senast fredag den 4 oktober.

Tid: Måndag den 7 oktober, klockan 16.00 - 18.00. Entré till lokalen senast klockan 15.45.

Plats: Strandvägen 7 A, 3 tr., Stockholm. Presslegitimation krävs.

Varmt välkommen!

Fakta om Prins Daniels anslag till särskilt lovande yngre forskare
- Hjärt-Lungfonden vill främja återväxten av yngre forskare i Sverige genom att dela ut ett helt nytt forskningsanslag till forskare under 40 år.

- Forskningsanslaget består av 6 miljoner kronor som fördelas över tre år och delas ut till banbrytande svensk hjärt-lungforskning som bedöms få stor betydelse för patienter.

- Sökande kan bara få anslaget en gång.

- Bedömare i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd fattar beslut om vilken forskare som får ta emot anslaget.

Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39,
anna.sjodin@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se

Citat