Rekordung hjärtsviktsforskare får Prins Daniels forskningsanslag på 6 miljoner

I dag delas Prins Daniels forskningsanslag till yngre lovande forskare ut till 34-årige Gustav Smith, Lunds Universitet. Anslaget från Hjärt-Lungfonden möjliggör det fortsatta arbetet med att hitta nya biomarkörer och effektivare behandling för den livshotande diagnosen hjärtsvikt.

Gustav Smith, docent i hjärtsjukdomar och läkare vid Skånes universitetssjukhus, och hans forskargrupp har genom omfattande befolkningsstudier studerat gener hos tusentals individer som drabbats av hjärtsvikt. Nyligen fann de en gen som verkar spela en viktig roll för patientens överlevnad. Nu ska de kartlägga hur genen fungerar och på vilket sätt den påverkar hjärtat.

- Vi har bland annat hittat en genvariant som verkar vara kopplad till sämre överlevnad hos patienter med hjärtsvikt. Det vi funnit hittills ser lovande ut och Hjärt-Lungfondens anslag gör det möjligt för oss att fortsätta vårt arbete med att identifiera nya behandlingsmål och biomarkörer som kan förebygga och skräddarsy behandling vid hjärtsvikt, säger Gustav Smith, docent vid Skånes universitetssjukhus.

Hjärtsvikt är ett allvarligt tillstånd med hög dödlighet. I Sverige beräknas cirka 250 000 personer lida av hjärtsvikt och det finns ännu ingen behandling som fungerar för alla. Diagnostiserade patienter följs upp och rekommenderas livsstilsförändringar och många underbehandlas.

- Det finns mycket att vinna på att hitta nya behandlingsmetoder för patienter med hjärtsvikt. Gustav Smiths viktiga forskning kan leda till helt nya möjligheter och tidiga behandlingar, vilket kan komma att få stor betydelse för alla de som drabbas, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare på Hjärt-Lungfonden.

Om Prins Daniels forskningsanslag för yngre lovande forskare:
Hjärt-Lungfonden vill lyfta fram duktiga forskare under 40 år, redan tidigt i deras karriär. "Prins Daniels anslag för yngre lovande forskare" är på sex miljoner kronor som fördelas över tre år och ger forskaren möjlighet att arbeta koncentrerat med att nå ett forskningsgenombrott inom hjärt-lungforskning som bedöms få stor betydelse för patienter.

Läs mer om hjärtsvikt här.
Läs mer om Prins Daniels forskningsanslag för yngre lovande forskare här.

Anna Ålenius Mathson, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708- 544 230, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Pressbilder:
Prins Daniel, Gustav Smith och Kristina Sparreljung vid anslagsutdelningen

- Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
- Gustav Smith

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Ge ett bidrag till forskningen här
- Följ oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram

Anna Ålenius Mathson, Pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 30, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att uppnå en värld fri från hjärt- och lungsjukdom och att ge fler ett längre och friskare liv. Hjärt-Lungfonden samlar in pengar till vinnande hjärt-lungforskning och arbetar för ökad kunskap om forskningens betydelse. Verksamheten är helt beroende av bidrag från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se

Citat

- Det känns fantastiskt för oss att kunna stötta forskning kring KOL som drabbar så många. Magnus Skölds forskning kan få avgörande betydelse för alla dessa patienter och ge dem en bättre livskvalitet.
Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden