Mjölkens dag den 1 juni 2018

Hjärta mjölk delar ut 40 000 kronor till en person eller en verksamhet som genom bra mat medverkat till god barnhälsa. Emanuel Karlsten, journalist och expert på sociala medier berättar om hur sociala medier styr över vad vi äter. Amina Manzoor, medicinreporter på Dagens Nyheter pratar om varför journalistik om mat är så förvirrande.

Vi bjuder på bra prat om mat, prisutdelning och smarrig frukost!

Välkomna!

Tid: 09:30 – 12:00

Plats: Meeting Room, Alströmergatan 20 i Stockholm

Anmälan: anna.blomberg@lrf.se eller 070 – 667 27 49

Läs mer om stipendiet här: www.mjolk.se/stipendium

09.30 Frukostmingel.

10.00 Hej och välkommen. Hjärta mjölk.

10.15 Varför är journalistik om mat så förvirrande? Amina Manzoor, medicinreporter på Dagens Nyheter.

10.45 Hur påverkar snacket om mat och dieter i sociala medier vad vi äter? Emanuel Karlsten, journalist och expert på sociala medier.

11.15 Utdelning av Hjärta mjölks stipendium på 40 000 kr till någon eller några som aktivt arbetar för att främja barns hälsa genom bra mat.

11.30 Avslutning

Mjölkens dag är instiftad av FN för att hylla mjölkens betydelse för folkhälsa och välstånd. Den firas över hela världen den 1 juni varje år.

Hjärta mjölk är ett initiativ av svenska mjölkbönder och mejeriföretag via LRF.

För mer information, se www.hjärtamjölk.se

Taggar:

Om oss

Vi gillar mjölk! Här berättar vi på vilka sätt mjölk är ett näringsrikt och miljösmart livsmedel. Allt vi säger bygger på fakta. Forskning har till exempel visat att mjölk- och mjölkprodukter, tillsammans med annan nyttig mat, skyddar mot flera av våra vanligaste folksjukdomar. Vi mår alltså bra av mjölk. Det gör miljön också. När korna betar i hagarna bidrar de till den biologiska mångfalden. Då blir det plats för sånglärka, humla och många fler växter och djur.