Paret Ekeblad från Boxholm utsedda till Årets Leverantör Lamm 2018

Djuromsorg, öppenhet och fina produktionsresultat gör att HKScan Agri, HKScans inköpsavdelning, har utsett Jonas och Sandra Ekeblad på Kulla gård utanför Boxholm, till Årets Leverantör av Lamm 2018.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Magnus Lindholm, tf Inköpsdirektör HKScan Sweden.

Årets leverantör är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnare utses bland HKScan Agris 8 000 kontraktsleverantörer. Nomineringen till Årets leverantör har skett av HKScan Agris inköpare, som dagligen är ute och besöker våra leverantörer. De nominerade leverantörerna har bedömts enligt kriterierna:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för att främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.

- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Motivering till Årets Leverantör Lamm 2018:
Jonas och Sandra driver en fin verksamhet med god djuromsorg i ett öppet och luftigt stall. På gården finns både nötproduktion, lammproduktion och turismverksamhet. Jonas och Sandra har satsat på sin lammproduktion och byggt nytt fårhus för ett antal år sedan och valde ett fullfodersystem med rörligt foderbord. Paret är skickliga djurproducenter och har ett högt och bra slaktresultat. Jonas och Sandra är lyhörda för marknaden och anpassar sin produktion genom att leverera rätt antal för marknaden vid optimal tidpunkt. Jonas och Sandra vill hela tiden utveckla sin gård och följer därför gärna med på studieresor som HKScan anordnar.

Fakta om Kulla gård
Kulla gård bedriver lantbruk med 450 tackor och 600 slaktlamm, 45 nötkreatur, skogsentreprenad och anläggningsentreprenad. En annan viktig del är turismverksamhet med stuguthyrning men även året runt uthyrning av bostäder. Jonas far är också delägare i verksamheten och fastigheten omfattar totalt 950 hektar varav 830 hektar är skog. 140 hektar åker och bete behövs till djuren varav 50 hektar är vallodling för ensilage. När vallen förnyas sås havre och ärtor som blir till helsädesensilage.

Det första fåret kom till Kulla gård år 1954. Sandra och Jonas tog över ansvaret för lammproduktionen 1996 och utökade produktionen till cirka 450 tackor år 2013 då även ett nytt fårstall byggdes.

Magnus Lindholm, tf Inköpsdirektör HKScan Sweden, telefon: +46 (0)511 254 17

Elisabeth Svensson, Chef HKScan Agri producenttjänster, telefon: +46(0)44 19 40 63

Jonas Ekeblad, Årets Leverantör Lamm 2018, telefon: +46(0)70 570 90 16

HKScan är ett nordiskt företag som producerar kött och måltider. Vi har över 7 300 yrkeskunniga medarbetare som strävar efter att servera världens mest krävande gaffel och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, food service, industri och export och vår hemmamarknad utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2017 hade HKScan en omsättning på 1,8 miljarder euro, vilket gör oss till en av Europas ledande producenter av kött och färdigmat. www.hkscan.com