Årets Djurtransportör 2015 kommer från Jönköping

Djuromsorg, punktlighet och stort kundfokus gör att HKScan Agri, HKScans inköpsavdelning, utsett syskonen Joakim, Andreas och Hanna Karlberg på Dicks Åkeri i Jönköping till Årets Djurtransportör 2015.

– Vi är mycket stolta över våra svenska djurtransportörer och vill genom utmärkelsen Årets djurtransportör lyfta fram den transportör som vi anser gjort en extra bra insats under året. Våra djurtransportörer är en mycket viktig länk mellan HKScan Agri och våra svenska leverantörer av nöt, lamm och gris. Det är tack vare detta goda samarbete som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Torbjörn Lithell, Inköpsdirektör HKScan.

Årets Djurtransportör är ett etablerat hedersomnämnande och vinnare utses bland HKScan Agris djurtransportörer. Genom utmärkelsen vill vi på HKScan Agri förmedla den mycket positiva respons vi kontinuerligt får från våra djurleverantörer tillbaka till våra transportörer. Nomineringen till Årets Djurtransportör har skett av HKScan Agris transportplanerare, som dagligen har kontakt med våra inköpare och leverantörer. De nominerade transportörerna har bedömts enligt kriterierna:

- Har bra djuröga och främjar djurens naturliga beteende vid transport så att de mår bra.

- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

- Professionell affärspartner som sätter kunden och djurleverantörernas önskemål i fokus.

Motivering till Årets Djurtransportör 2015:

Åkeriet drivs idag av syskonen Joakim, Andreas och Hanna Karlberg. Syskonen övertog åkeriet ganska nyligen efter deras far Dick gick bort. Cirka 15 personer är sysselsatta inom företaget. Åkeriet transporterar livkalvar, livdjur nöt men även nöt och lamm till slakt. Carina Ljungkvist som är HKScans livkalvsförmedlare beskriver syskonen som driver åkeriet som mycket måna om att allt skall fungera och bli rätt. ”De är alltid trevliga och vill hitta bra lösningar som fungerar för alla”.

Torbjörn Lithell, Inköpsdirektör HKScan Sweden, telefon: +46 (0)8 725 83 03
Elisabeth Svensson, chef HKScan Agri kommunikation, telefon: +46(0)44 19 40 63
Andreas Karlberg, Årets Djurtransportör 2015, telefon: +46(0)702796930

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till närmare 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.