HKScan huvudleverantör av svenskt nötkött till restaurang AG

HKScan är ny huvudleverantör av svenskt nötkött till en av världens främsta köttkrogar, restaurang AG i Stockholm. HKScan och AG har måndagen den 5 oktober tecknat ett exklusivt långsiktigt samarbetsavtal.

HKScan är Sveriges ledande företag inom kött samt ägare av varumärket Scan. Den 5 oktober har företagen tecknat avtal som gör att HKScan blir huvudleverantör av exklusivt svenskt nötkött. Restaurang AG finns på listan över världens tio främsta köttrestauranger och flera gånger utnämnts till Årets Köttkrog.

– Avtalet med restaurang AG, som är utsedd till en av världens bästa köttkrogar, bekräftar att vårt svenska nötkött, med varumärket Scan, tillhör internationell världsklass, säger Magnus Lindholm, General Manager på HKScan Sweden.

Restaurang AG hanterar och tillagar kött på ett sätt som skiljer sig från de flesta andra restauranger. Att utveckla och hitta rätt nötkött har varit en lång, gemensam process som pågått sedan i början av året.

– Varumärket Scan förknippas av många konsumenter med klassiska produkter såsom julskinka, köttbullar och smörgåsmat av hög svensk kvalitet. Vårt samarbete med Restaurang AG visar att HKScan genom kunskap och hantverkskunnande erbjuder så mycket mer, exempelvis svenskt nötkött av yttersta världsklass, säger Magnus Lindholm.

På anläggningen i Linköping har HKScan under våren investerat i en ny specialkyl för Restaurang AG. Det är här som företagets kött/styckmästare lagrar det utvalda köttet med exakt temperatur och luftfuktighet.

– Vi på AG är extremt stolta över vårt unika samarbete med HKScan, säger Johan Jureskog, kock och ägare av Restaurang AG. Tack vare HKScans engagemang och urval kan vi äntligen hålla en hög och jämn kvalitet på svenskt kött vilket tidigare varit en utmaning. Det här är bara början på vår gemensamma resa och målsättning att lyfta svenskt nötkött till nya oanade höjder.

Samarbetet är långsiktigt och i nästa steg planeras att de svenska djurleverantörerna ska involveras på mer detaljerad nivå, för att inkludera allt från val av djurraser, ålder och kön till själva uppfödningen.

Johan Jureskog, ägare och kock, restaurang AG, Tfn: 070-726 40 77
johan.jureskog@restaurangag.se

Magnus Lindholm, General manager, HKScan Sweden, Tfn: 070-593 62 90
magnus.lindholm@hkscan.com

HKScan Sweden, mediejour, Tfn: 08-725 85 10
sara.hoff@hkscan.com

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till närmare 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.

Restaurang AG på Kungsholmen i Stockholm drivs av Johan Jureskog och Klas Ljunquist. AG har blivit utsedd till Årets Köttkrog tre år på raken samt innehar en placering på Steak (R)evolutions lista över världens tio främsta köttrestauranger.

Citat

Magnus Lindholm, General Manager på HKScan Sweden
Magnus Lindholm, General Manager på HKScan Sweden
Vi på AG är extremt stolta över vårt unika samarbete med HKScan. Tack vare HKScans engagemang och urval kan vi äntligen hålla en hög och jämn kvalitet på svenskt kött vilket tidigare varit en utmaning. Det här är bara början på vår gemensamma resa och målsättning att lyfta svenskt nötkött till nya oanade höjder.
Johan Jureskog, kock och ägare av Restaurang AG