HKScan sätter nötköttet och klimatet i fokus under Almedalen

Onsdagen den 6 juli möts ledande experter, branschrepresentanter och ungdomspolitiker för att diskutera en hållbar framtid för det svenska nötköttet. Under seminariet presenteras även en nyskriven klimatrapport från Svenskt Kött.

Med inspel från såväl branschen som forskningen och politiken bjuder HKScan under Almedalsveckan in till seminarium kring en av de hetaste frågorna i svensk klimatdebatt

- Svenska kor är nödvändiga för att kunna nå de svenska miljö- och klimatmålen. Samtidigt pågår ett långsiktigt strategiskt arbete för att reducera den totala klimatpåverkan i hela produktionskedjan från gård till konsument. Att nå netto-noll-utsläpp av CO2 i Sverige till 2045 kräver flera konkreta gemensamma insatser från politiker, myndigheter och företag. Jag hoppas att seminariet kan bidra till en konstruktiv diskussion, säger Göran Holm direktör för Skandinavien i HKScan

Medverkar gör Miljömålsberedningens ordförande Anders Wijkman, SP:s Ulf Sonesson och Anna Richert från Världsnaturfonden. Ordförandena för Grön Ungdom och CUF delar med sig av sina politiska visioner för en klimatsmart framtid för det svenska nötköttet och Nils Björid, LRF Ungdom, ger sin syn på framtidens klimatsmarta lantbruk.

Under seminariet presenterar branschorganisationen Svensk Kött en helt ny rapport nötköttets klimatpåverkan.

För dig som inte kan vara på plats i Almedalen, onsdagen 6 juli kl. 08:30-09:30 i Visby Strand Congress, sal Vall, kommer seminariumet även livesändas på adress www.framtidenskött.se

Välkomna!

Sara Hoff, kommunikationsdirektör HKScan Sweden, tfn: 070-5484178, e-post: sara.hoff@hkscan.com
HKScan mediejour, tfn: 08-7258510, e-post: info@hkscan.com