Pressinbjudan: EN KLIMATSMART FRAMTID – SÅ FIXAR VI BIFFEN

Klimatdebatten om kött är stekhet. HKScan bjuder in till seminarium i Almedalen (eller live på www.framtidenskött.se) om vägen mot en hållbar och klimatsmart framtid för det svenska köttet. Medverkande är Anders Wijkman, Ordförande, Miljömålsberedningen. Göran Holm, Direktör för Skandinavien-marknaden HKScan. Ulf Sonesson, Senior Scientist, Associate Professor, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Magnus Ek, Förbundsordförande, CUF. Hanna Lidström, Språkrör, Grön Ungdom. Nils Björid, Förbundsordförande, LRF Ungdom och Anna Richert, Sakkunnig, Hållbar mat för alla, WWF. Varmt välkommen du också!

Att reducera klimatpåverkan från landets jordbruks- och köttproduktion är centralt för att nå de svenska miljömålen. Vilka är förutsättningarna för att nå dit så snart som möjligt?

En av nycklarna till att accelerera klimatarbetet är offensiva satsningar på innovation och forskning inom svensk livsmedelssektor. Vilka är de konkreta forskningsbehoven för att få till ännu mer klimatsmart produktion?

Med regeringens nya livsmedelsstrategi har dessutom ett viktigt avstamp tagits mot en ännu mer hållbar svensk livsmedelsproduktion. För många aktörer är det en resa som redan är i full gång. HKScan har som mål att till 2020 ha minskat sin klimatpåverkan med 40%. Hur agerar man som branschledare i utveckling av produktion och produktutbud?

Genom att bjuda in till frukostseminarium (eller besöka vårt seminarium live på www.framtidenskött.se) vill HKScan i Sverige stärka en långsiktig och konstruktiv dialog mellan näringen, politiken, forskare och andra om hur man gemensamt kan agera för att realisera en hållbar och klimatsmart framtid för det svenska köttet.

Välkommen!

Sara Hoff, kommunikationsdirektör, HKScan Sweden, tfn: 070-548 41 78 eller e-post: sara.hoff@hkscan.com

@hkscansweden
www.framtidenskött.se

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra mest känd varumärken i Sverige är Scan och Pärsons.