Snart är sommaren här– HKScan i Sverige rekryterar sommarpersonal

Varje år tar HKScan i Sverige in ca 470 personer som täcker upp sommarperioden när ordinarie personal har semester. De flesta är under 25 år och får sin första arbetslivserfarenhet på företaget. Det är i dagarna som årets rekrytering inleds.

- Vi känner stor ansvar vid rekryteringen av sommarpersonal. De flesta av de som börjar jobba hos oss som sommarersättare får sina första kontakter med företaget, och med arbetslivet. Då det dessutom är många av de som anställs som väljer att återkomma år för år, ca 45 procent, och en del av dem väljer även att stanna som ordinarie personal blir rekryteringen en viktig process för företaget, säger Alexandra Berglund, HR-direktör HKScan Sverige.

Redan i början av året börja HR planerna för att sommarvikarierna. Först genom annonsering sedan ska alla ansökningshandlingar gå igenom.

- Det är HR-generalisterna på respektive anläggning matchar att sommarjobben täcker upp för den ordinarie personalen, så de i sin tur ska kunna ta ut sin välförtjänta semester. Det är HR-generalisterna tillsammans med produktionsledarna som ser vilken typ av arbetsuppgifter som behöver ersättas med sommarjobbare. Produktionsledarna har den bästa insikten i vad olika arbetsuppgifter kräver, förklarar Alexandra Berglund.

Sommarbemanningen hos HKScan täcker främst upp jobb inom slakt och styckning, paketering av styckningsdetaljer, produktion av charkprodukter, skivning av smörgåsmat, beredning av färssmet, truckkörning inom logistik och underhåll inom teknikavdelningen. Därutöver finns också ett fåtal administrativa semestervikariat.

HKScan har ett gott rykte som arbetsgivare
Det är en stor konkurrens om jobben på HKScan som på respektive ort har ett gott rykte som sommarjobb. HKScan har även ett stort antal som kommer tillbaka flera somrar i rad under sin studietid.

- Ja, det är tuff konkurrens om jobben och vi kan inte ta emot alla som söker. Det är alltid ledsamt att behöva tacka nej till duktiga kandidater. Det är samtidigt mycket glädjade att vår sommarpersonal väljer att återkomma år för år. De är väl förtrogna vad företaget står för, vad vi gör och ofta känner en stor lojalitet.

Årets semesterperiod börjar lite olika, vissa avdelningar har tre perioder, andra två, men de flesta har mellan veckorna 26-33. Flera medarbetare kommer dock in tidigare till företaget för att läras upp och känna på jobbet innan allvaret börjar.

- För att arbeta hos oss på HKScan genomgår sommarjobbarna först en ordentlig introduktion och en hygien- och kvalitetsutbildning. Därefter är de redo att börja sitt nya sommarjobb, naturligtvis med stöd av den personal som inte är på semester.

Fakta:
Är du intresserad av sommarjobb hos HKScan ansök på vår hemsida http://sweden.hkscan.com/jobba-hos-oss.

För mer information från media: Alexandra Berglund, HR-direktör Sverige, tfn 076-784 49 19
HKScan mediejour: 08-725 85 10

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till närmare 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.