• Höganäs/

Höganäs AB minskar koldioxidutsläppen med 570 ton – 3,5 miljoner i investeringsstöd stöd från Klimatklivet och Energisteget

Metallpulvertillverkaren Höganäs AB kommer att minska koldioxidutsläppen med ytterligare 570 ton per år. Detta genom att öka leveransen av spillvärme från produktionen till Höganäs fjärrvärmenät samt effektivisera förbränningsluftsfläktar. Företaget har beviljats 1,5 miljoner kronor från Naturvårdsverket inom programmet Klimatklivet och 2 miljoner från Energimyndigheten inom programmet Energisteget.

- Höganäs arbetar målmedvetet för att minska både sin energiförbrukning och klimatpåverkan. Tack vare stöden kan vi nu göra investeringar, som vi annars inte hade haft möjlighet till, säger Magnus Pettersson som arbetar med energi- och klimatfrågor på Höganäs.

Ökar leverans till fjärrvärmenätet
Stödet från Klimatklivet på 1,5 miljon kronor bidrar till att Höganäs kommer att bygga en ny rökgaskanal i ett av sina verk i produktionen. Denna nya kanal gör att Höganäs kan öka sin leverans av värme till Höganäs Energis fjärrvärmenät motsvarande uppvärmningen av 120 villor.

- Den ökade mängden spillvärme i fjärrvärmenätet minskar behovet av kompletteringseldning med bio-olja och gas vid behovstoppar. Det gör uppvärmningen mer klimatsmart, säger Björn Nilsson på Höganäs Energi.

Effektivisering av luft till ugnar

Tack vare stödet från Energisteget på knappt 2 miljoner kronor kan Höganäs minska koldioxidutsläppen med 300 ton per år. Företaget ska ansluta alla ugnar i ett av sina verk till en ny energieffektiv fläktcentral för förbränningsluft, vilket minskar behovet av elenergi. Dessutom kommer förbränningsluften att förvärmas, vilket minskar behovet av naturgas.

- Fläktcentralen behövs för att trycka in rätt mängd luft i ugnarna så att förbränningen av naturgas blir ren och fin. Genom att vi förvärmer förbränningsluften till 60 grader kan Höganäs minska förbrukningen av naturgas. Sammanlagt räknar vi med att spara nästan 2,5 miljoner kWh/år. Det är lika mycket energi som krävs i 130 villor under ett år, säger Magnus Petterson.

Arbetet med de nya projekten kommer att slutföras under 2019.

För mer information, kontakta gärna
Ulrika Rask-Lindholm, kommunikationsdirektör, telefon 042-33 84 55, ulrika.rask-lindholm@hoganas.com

Om Höganäs AB
Höganäs är världens ledande tillverkare av metallpulver med en årlig kapacitet på 500 000 ton. I tätt samarbete med kunder utvecklar vi morgondagens lösningar för till exempel bilkomponenter, elektriska motorer, högtemperaturlödning, ytbeläggning, additiv tillverkning och hållbar vattenrening. Höganäs har 18 produktionsenheter runt om i världen och har 2 300 anställda. Omsättningen för 2017 var cirka 8 200 Mkr. Höganäs grundades 1797, och ägs av Lindéngruppen and Wallenbergägda FAM. www.hoganas.com