Höganäs förvärvar fcubic – går in i området Additive manufacturing

Höganäs AB har utnyttjat en option att förvärva 100 procent av bolaget fcubic med säte i Göteborg. Fcubic, som huvudsakligen består av ett antal patent, utvecklar teknologi för Additive manufacturing, även kallat 3D printing. Höganäs kallar denna nya verksamhet för Digital Metal®. Planerad tillträdesdag är den 1 november 2012.

– Helt i linje med Höganäs vision kommer Digital Metal att stärka metallpulvermarknaden eftersom det förväntas bli en viktig teknik för komponent- och systemtillverkning, säger Alrik Danielson, VD och koncernchef för Höganäs. Digital Metal kommer att tillföra stort värde för kunder som kräver ständigt bättre prestanda, minimal utvecklingstid och kundanpassade komponenter i stor skala. Genom den här affären förvärvar Höganäs den bästa tillgängliga teknologin inom området.

Genom att kombinera Additive manufacturing med metallpulver öppnar Höganäs upp för nya möjligheter. Additive manufacturing erbjuder oöverträffade fördelar för produktion av komponenter med komplexa geometrier i kombination med höga krav på precision, toleranser och ytfinish.

Nu kommer Höganäs att använda sin expertis och know-how inom metallpulverindustrin till att expandera användningsområdet för Additive manufacturing av komponenter. Ett stort antal komplexa komponenter, ända upp till 1 kilo tunga, inom branscher som industri, tandvård, medicin och luftfart kan tillverkas av metallpulver. Andra aktuella områden är design och smycken, där produkter anpassas till enskilda konsumenter.

Genom förvärvet av fcubic tar Höganäs ett första steg mot att forma den framtida marknaden för Additive manufacturing. Marknadspotentialen uppskattas idag till 1 miljard US dollar och då framför allt inom konsumentdesign, medicin, tandvård, luftfart och industri. Dock är marknaden fortfarande i sin linda, vilket gör det svårt att kvantifiera den verkliga potentialen.

Vad är Additive manufacturing?

Additive manufacturing, också känt som digital manufacturing eller 3D printing, är en process där komponenter byggs upp i lager direkt från en tredimensionell CAD-ritning. Tekniken eliminerar behovet av komplexa och dyra verktyg, prototyper och programmering. Detta kortar ner utvecklingstiden, minimerar spill och erbjuder högre precision i design och toleranser. Idag används tekniken främst för så kallad rapid prototyping och för tillverkning av små komponenter.

På marknaden finns flera olika teknologier inom området Additive manufacturing av komponenter. Några av dem är Direct Metal Laser Sintering, Selective Laser Sintering och Electron Beam Melting. Processen för Digital Metal erbjuder ytterligare förbättrad precision, toleranser, ytfinish och kostnadseffektivitet, samtidigt som en kort utvecklingstid bibehålls.

Höganäs den 20 september 2012

Informationen är sådan som Höganäs AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 september 2012 kl 13.00.

YTTERLIGARE INFORMATION För ytterligare information vänligen kontakta: Sven Lindskog Finansdirektör Tel 042-33 80 00

Höganäs AB (publ) är världens ledande tillverkare av järn- och metallpulver. Baserat på en stark vision om pulvrets möjligheter att förbättra effektivitet, resursförbrukning och miljöpåverkan inom en rad områden, har företaget utvecklat en djup applikationskompetens.

I samarbete med kunderna kan Höganäs därmed bidra till att till exempel skapa framtidens bilkomponenter, vitvaror samt produkter till vatten- och avgasrening.  Företaget, som grundades 1797, hade under 2011 en omsättning på 7 081 Mkr och är noterat på NASDAQ OMX Stockholms Mid Cap-lista.

För ytterligare information besök vår hemsida www.hoganas.com

Citat

Helt i linje med Höganäs vision kommer Digital Metal att stärka metallpulvermarknaden eftersom det förväntas bli en viktig teknik för komponent- och systemtillverkning. Digital Metal kommer att tillföra stort värde för kunder som kräver ständigt bättre prestanda, minimal utvecklingstid och kundanpassade komponenter i stor skala. Genom den här affären förvärvar Höganäs den bästa tillgängliga teknologin inom området.
Alrik Danielson, VD och koncernchef för Höganäs