Höganäs förvärvar H.C. Starck’s Surface Technology& Ceramic Powders division

Höganäs förvärvar H.C. Starck’s Surface Technology & Ceramic Powders division – ledande tillverkare av ytbeläggningsteknik, keramiska pulver och pulver för additiv tillverkning

Höganäs AB förvärvar 100% av H.C. Starck-gruppens enhet Surface Technology & Ceramic Powders, STC. STC är en ledande global tillverkare av ytbeläggningsteknik, keramiska pulver och pulver för additiv tillverkning, med ett stort antal tillämpningsområden. Företaget är en separat legal enhet inom Starck Group.

Förvärvet ger Höganäs avgörande tyngd inom ytbeläggning och additiv tillverkning, och placerar Höganäs väl i linje med sina långsiktiga strategiska mål. Förvärvet ger också Höganäs globala säljnätverk en hävstång, med möjlighet till korsförsäljning av produkter till STC:s kunder, och vice versa.

“STC är ett spännande företag med attraktiv tillväxtpotential som strategiskt passar Höganäs mycket väl. STC:s breda produktportfölj och starka varumärken kommer att bredda vår existerande portfölj och ge oss betydande produktutvecklingsförmåga och kunskap. Förvärvet av STC ger oss också möjligheten att leverera till nya kundsegment inom flygindustrin. STC kompletterar oss dessutom geografiskt genom sin starka Europeiska närvaro, då vi redan har en stark sådan i Asien och i Amerika. Vi ser fram emot att välkomna våra nya kollegor till Höganäs och att arbeta tillsammans mot våra mål, samtidigt som vi förstärker vår position som världsledande tillverkare av metallpulver, säger Fredrik Emilson, VD för Höganäs.

Den avslutande transaktionen förväntas ske under första halvan av 2018, efter godkännande av relevanta myndigheter. SEB Corporate Finance har agerat finansiella rådgivare och Huth Dietrich Hahn, Eversheds Sutherland och Mannheimer Swartling juridiska rådgivare åt Höganäs.

Mark Braithwaite, Senior Vice President Finance (Chief Financial Officer). Telefon: +46 706 37 42 57, email: mark.braithwaite@hoganas.com

Nicklas Lång, General Counsel and Senior Vice President Sustainability. Telefon: +46 768 75 40 83, email: nicklas.lang@hoganas.com

Rune Magnusson, President Business Area Industrial. Telefon: +49 173 707 7441, email: rune.magnusson@hoganas.com

Om STC
STC är en ledande global tillverkare av ytbeläggningsteknik, keramiska pulver och pulver för additiv tillverkning, med ett stort antal tillämpningsområden. STC producerar ett stort urval skräddarsydda metalliska och keramiska pulver för nichade applikationer på en bred marknad. Den inkluderar industriella gasturbiner, flyg, olja & gas, lödning, medicinteknik, diverse industriella applikationer, termisk hantering & ren energi, och additiv tillverkning. STC har två produktionsenheter i Tyskland med circa 360 anställda. Under 2016, redovisade bolaget intäkter på drygt 100 miljoner Euro, varav runt 50% genererades i Europa.

Om Höganäs
Höganäs är världens ledande tillverkare av metallpulver med en årlig kapacitet på 500,000 ton. I tätt samarbete med kunder utvecklar vi morgondagens lösningar för till exempel bilkomponenter, elektriska motorer, högtemperaturlödning, ytbeläggning, additiv tillverkning och hållbar vattenrening.. Höganäs har 13 produktionsenheter runt om I världen och har 1800 anställda. Omsättningen för 2016 var 7 300 Mkr. Höganäs grundades 1797, och ägs av Lindéngruppen and Wallenbergägda FAM.

Taggar:

Citat